18. prosince 2009
Pokles poptávky a propad tarifů u spojů z Asie do Evropy nutí kontejnerová rejdařství k omezování kapacit. Zákazníci často neprodlužují charterové smlouvy, takže roste počet lodí, pro něž momentálně není žádné využití. Například dánské rejdařství Maersk Line v polovině listopadu na přechodnou dobu zastavilo svou pravidelnou službu AE8 z Dálného východu do Evropy. §
Ke krácení nabízených kapacit přistoupila také New World Alliance, v jejímž rámci spolupracují rejdařství APL, Hyundai Merchant Marine (HMM) a Mitsui OSK Lines (MOL). Koncern APL ukončil na počátku listopadu provoz služby China Europe Express. Členové Grand Alliance, k níž náleží rejdařství Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK), Orient Overseas Container Line (OOCL) a malajské Misc, zatím podobné kroky teprve zvažují.
Čínské přístavy hlásí pokles překladu
Všechna kontejnerová rejdařství však budou muset na současné oslabení poptávky nakonec zareagovat. Čínské přístavy ohlásily v září místo dosavadního dvouciferného růstu pokles objemu překladu kontejnerizovaného zboží. Například Šanghaj odbavila v devátém měsíci o 7,8 procenta méně kontejnerů než ve stejném měsíci loňského roku. Xiamen zaznamenal úbytek počtu přeložených kontejnerů o 11,5 procenta.
Počet odstavených plavidel se stále zvyšuje
Flotila odstavených plavidel se tak stále rozšiřuje. Podle údajů lodních makléřů z Hamburku a Londýna je bez práce na kotvách jen v kapacitně silné kategorii lodí mezi 1000 a 4000 TEU na šedesát plavidel. Kvůli převisu nabídky nad poptávkou charterové sazby v druhé polovině října klesly o více než 10 procent. Dokud nespadnou až na samotné dno, lze podle expertů očekávat jejich další pád o 10 až 15 procent. n