10. června 2010
Kontejnerová rejdařství přečkala nejhorší časy krize. Naznačují to alespoň v polovině května zveřejněné statistické údaje za první čtvrtletí letošního roku. Nadále ovšem přetrvává nejistota, zda se rejdařům podaří na nadějné výsledky navázat a potvrdit obrat k lepšímu.
Lodě největšího podniku kontejnerového trhu, koncernu Maersk, přepravily za první tři měsíce roku 3,6 milionu TEU, meziročně o dvacet procent více. Rejdařství i díky tomu letos vytvořilo zisk 168 milionů USD, zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku utrpělo ztrátu 581 milionů USD. Jeho průměrný výnos za přepravený kontejner se zvýšil o 18 procent na 1431 USD. Celkové příjmy rejdaře vzrostly o 23 procent na 5,75 miliardy USD.
Rovněž Hapag-Lloyd může být se vstupem do letošního roku spokojen. Zprávu o výsledcích hospodaření v květnu zveřejnila skupina TUI, která v rejdařství vlastní podíl 43,3 procenta. Zpráva hovoří o provozním zisku EBITA ve výši třináct milionů €. V prvním čtvrtletí loňského roku se přitom Hapag-Lloyd potácel v červených číslech a jeho celková ztráta dosáhla 222 milionů €. Obrat rejdaře se letos díky nárůstu objemu přepravy (o pět procent) a vyšším přepravním tarifům (o osm procent) zvýšil o třináct procent na 1,3 miliardy €.
Nárůst přeprav v řádu desítek procent
Právě slušný nárůst objemu přepraveného zboží výrazně napomohl rejdařům při vybředávání z vážné krize. Podle nejnovějších údajů organizace European Liner Affairs Association (ELAA) se poptávka na klíčových obchodních trasách východ – západ zvýšila v řádu desítek procent. Z Asie do Evropy rejdaři v prvním čtvrtletím přepravili o dvacet procent více kontejnerů (3,12 milionu TEU) než během prvních tří měsíců loňského roku. Rovněž přepravy z Evropy posílily, a to o 22 procent (na 1,36 milionu TEU) do Asie a o jedenáct procent do Severní Ameriky. Do zemí Latinské Ameriky bylo z Evropy vypraveno dokonce o 46 procent více kontejnerů.
Je čas pro návrat odstavených lodí
Experti se shodují na tom, že nelehkou situaci kontejnerových rejdařství pomohlo účinně vyřešit drastické omezování přepravních kapacit, protože zajistilo stabilizaci přepravních tarifů. Nyní jim doporučují, aby pružně zareagovala na nový růst a odstavená plavidla znovu zprovoznila. Neil Dekker z poradenské společnosti Drewry odhaduje, že u spojů z Dálného východu do Evropy ve druhém čtvrtletí vzroste nabídka volného lodního prostoru o 9,5 procenta, protože rejdařství znovu otevřou šest služeb. Hlavním tahounem růstu bude podle všeho i nadále rostoucí export z Číny.
n