18. října 2016
Poradenská společnost Drewry v nejnovější zprávě o vývoji kontejnerové námořní dopravy informuje o mírném pozitivním posunu: slabý globální ekonomický růst a nepatrné oživení v Evropě se odrážejí v mírném zlepšení světového obchodu včetně kontejnerové námořní dopravy.
První čtvrtletí bylo v tomto ohledu velmi slabé – růst dosáhl pouze 0,5 procenta. Odbavení v čínských přístavech v meziročním srovnání stagnovalo. Druhé čtvrtletí naproti tomu přineslo růst o 3,2 procenta oproti stejnému období roku 2015. Celosvětová poptávka po kontejnerové přepravě stoupla o dvě procenta. Mezinárodní asociace lodní dopravy BIMCO konstatovala, že mírný růst poptávky nebyl plošný, za pozornost stojí posílení o 1,4 procenta u klíčových přeprav z východní Asie do Evropy během prvních pěti měsíců roku 2016. Úroveň poptávky se odrazila na vývoji přepravních tarifů transatlantických tras. Po dosažení cenového dna v průběhu března a dubna (250 USD/TEU) se přepravní tarify vyšplhaly až na 1000 USD/TEU. Přepravy mezi Šanghají a Evropou vydržely na úrovni přesahující 1000 USD/TEU pouze týden.
Každoročně se projevuje vliv čínského nového roku
Indikátory růstu v prvních měsících letošního roku ukazují lehké posílení poptávky a její obrovskou rozmanitost v regionech a na různých trasách. Každoročně se projevuje výpadek přeprav související se zastavením obchodování kolem svátku čínského nového roku. Americký dovoz přes přístavy na západním pobřeží USA stoupl v prvním pololetí o 3,6 procenta, zatímco provoz přes přístavy na východním pobřeží stagnoval, resp. klesl o 0,4 procenta oproti první polovině roku 2015. Oživení poptávky však nepřináší plný efekt, protože jej sráží nesmyslné posilování přepravních kapacit kontejnerových rejdařství.
Obří plavidla snižují náklady na přepravu kontejnerů
Globální kontejnerová flotila v meziročním srovnání letos zatím (k 9. srpnu) posílila o 1,5 procenta. K sešrotování bylo předáno 92 lodí s úhrnnou přepravní kapacitou 303 tisíc TEU, do služby bylo nasazeno 85 nových lodí s kapacitou dosahující 598 tisíc EU. Prozatím není jasné, jak se v preferencích rejdařů projeví otevření nových širších propustí v Panamském průplavu, které umožňují proplutí lodí s přepravní kapacitou až 13 tisíc TEU. Do poloviny července bylo objednáno 39 nových lodí s průměrnou kapacitou 2058 TEU. Do srpna přibyl kontrakt na pět velkokapacitních jednotek po 14 tisících TEU. Za objednávkami obřích lodí samozřejmě stojí snaha snížit náklady na přepravu jednoho kontejneru na minimum. Experti Drewry ovšem upozorňují na to, že novostavby by měly být uváděny s ohledem na nejistou budoucnost do služby pouze výměnou za vyřazení starších neefektivních plavidel.
Tomáš Johánek