6. března 2008
Na trzích suchého námořního carga byla v lednu situace jako na houpačce. Zatímco oblast kontejnerových lodí se po několika slabých měsících cenově vzpamatovává, pro dopravce hromadných komodit (bulk carriers) dochází k velmi tvrdému přistání. Průměrné sazby pro námořní frachtery hromadného zboží s ohledem na rostoucí přebytek tonáže dále poklesly.
Pro letošní výkyvy námořních sazeb platí jedno základní pravidlo – čím větší lodní trup, tím bolestivější důsledek. Po nových rekordních ztrátách leží průměrná sazba frach-teru druhu capesize s 85 400 USD na polovině nejvyšší úrovně z loňského listopadu. Dopad z tohoto vývoje je různý – jedni hovoří o „bezpříkladném poklesu“, druzí dokonce o „krvavé lázni“ pro majitele lodí. Turbulence v sazbách dokazují, že trh má daleko do rovnovážného stavu, kterého se zdálo být dosaženo v loňském roce. Například jednání o cenách železné rudy mezi Čínou a brazilským těžebním koncernem Vale i logistické problémy v jednom z nejdůležitějších brazilských exportních terminálů se postaraly o pád poptávky v segmentu lodí capesize. Kolizní škody na rudném terminálu Vale v Sepetibě způsobily, že pracuje jen na část kapacity a již jsou odmítnuty nejbližší nakládky asi padesáti lodí.
Trpí i segment panamax
Také segment lodí druhu panamax je infikován ochabnutím sazeb. Průměrné sazby poklesly za týden o 8400 USD na 54 017 USD. Londýnští lodní makléři uvedli, že rejdaři museli pro plavby z Pacifiku ve směru Atlantik souhlasit s denními sazbami pod 40 tisíc USD. V severním Atlantiku, kde je nabídka lodního prostoru ještě uspokojivě naplňována, docilují malé bulkery stabilních sazeb. Podle hlášení lodních makléřů se znovu objevený zájem projevuje u rejdařů kontejnerových plavidel střední velkosti od 1700 TEU. Lodě mohou najít zaměstnání na dva roky za denní sazbu 17 tisíc USD. V Hamburku vyvinutý index Contex uvádí pro typy lodí B-170 (nominálních 1700 TEU) skok z 16 585 na 16 800 USD na bázi dvanáctiměsíčního charteru.
Ing. Jiří Kladiva