ESPO

„Námořní přístavy by měly tvořit páteřní síť TEN“

Tak významné logistické uzly, jakými jsou námořní přístavy, už nelze při návrhu a výstavbě transevropských dopravních sítí TEN dále opomíjet. Podle názoru svazu evropských námořních přístavů ESPO by přístavy a jejich spojení s vnitrozemím měly být jednoznačně dokonce klíčovou součástí integrovaných dopravních sítí v Evropě. Svaz proto v květnu v pozičním dokumentu vyzval orgány Evropské unie, aby politiku tvorby TEN podrobily důkladné revizi.

„Nastal čas požadovat po Evropské komisi, aby přehodnotila své pojetí TEN a zapracovala do nich námořní přístavy jako důležitou součást celého zásobovacího řetězce,“ zdůraznil na výročním zasedání svazu v květnu v Marseille generální tajemník ESPO Patrick Verhoeven.

Podle představ zástupců ESPO by se námořní přístavy měly stát dokonce páteřní sítí TEN, stejně jako další intermodální uzly – letiště, vnitrozemské přístavy nebo velké překladové terminály. Jednotlivé členské státy Evropské unie by měly být vystaveny mnohem účinnější kontrole při plnění jejich závazků, pokud jde o výstavbu příslušné infrastruktury,

a koordinátoři výstavby TEN by měli být vybaveni rozsáhlejšími pravomocemi pro zajištění termínů dokončení přeshraničních ú­seků.

Současně hodlá ESPO vyvíjet tlak na Evropskou komisi, aby hrála aktivnější roli při prosazování zájmů evropských námořních přístavů vůči jejich konkurenci z třetích zemí.

Evropská komise má zpoždění s novými pravidly

Zatím ovšem ESPO musí čekat na nová pravidla Evropské unie pro státní podporu přístavů. Jak v Marseille oznámil představitel Generálního ředitelství pro energetiku a dopravu Matthias Ruete, Evropská komise je předloží s největší pravděpodobností nejdříve v polovině příštího roku. Původně byl termín pro jejich předložení stanoven na konec loňského roku; za důvod zpoždění označil Matthias Ruete odlišné názory na úpravu přímo v Evropské komisi. Spor se týkal toho, zda by měl Brusel schvalovat skutečně každou finanční pomoc nebo zda by z toho mohly být vyňaty obecně prospěšné projekty. Již brzy naopak Evropská komise předloží prováděcí vyhlášku pro již platnou evropskou legislativu životního prostředí pro přístavy.

Francie podporuje požadavky ESPO

Francouzský státní tajemník pro dopravu Dominique Bussereau zdůraznil, že Francie podporuje požadavky ESPO na větší pozornost Evropské unie problematice přístavů. Poukázal přitom rovněž na nutnost zjednodušení postupů pro finanční podporu projektů námořních dálnic. Uvedl, že Francie a Španělsko se v dubnu dohodly na zřízení námořních dálnic mezi francouzskými přístavy Nantes a Le Havre a španělskými

Gijon a Vigo. Následovat by podle něj měly nové relace do Itálie a Portugalska. n

www.espo.be

spinner