24. září 2006
Rotterdamský přístavní podnik Havenbedrijf Rotterdam (HbR) plánuje, že v letošním roce ve svých terminálech přeloží 9,66 milionu TEU. Při prezentaci výsledků hospodaření za první pololetí to na počátku srpna uvedl generální ředitel HbR Hans Smits. Během prvních šesti měsíců letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím roku 2005 zvýšil objem přeložených kontejnerů pouze o dvě procenta na 4,7 milionu TEU. Z přibližně 93 tisíc TEU, o něž přístav překonal loňský výsledek, však více než polovina (52 tisíc TEU) připadla na prázdné kontejnery. Od ledna do června se v největším námořním přístavu Evropy přeložilo 186 milionů tun zboží (+1,1 procenta). Do konce roku by měl překlad podle Hanse Smitse dosáhnout 377 milionů tun, což by bylo asi o dvě procenta více než loni. Přístav Rotterdam se hodlá zaměřit zejména na přepravy z/do Německa, a proto plánuje posílení feederových spojů do Hamburku. „Velké a významné spediční podniky plánují nové nabídky železničních spojů, které by přenesly tok zboží mezi jižním a středním Německem a německými námořními přístavy do Rotterdamu,“ uvedl Hans Smits s poukazem na železniční koridor Betuwelijn. Výhodou Rotterdamu je to, že jej 40 procent námořních spojů mezi Čínou a Evropou najíždí jako první přístav na severu Evropy.
Terminál na Maasvlakte 2 chce provozovat šest zájemců. Správa
přístavu Rotterdam přijala na konci června šest návrhů na provozování
kontejnerového terminálu v nové lokalitě Maasvlakte 2. Terminál
o rozloze 138 hektarů by měl být předán do užívání prostřednictvím
tzv. procedury Open Assessment. Na konci června o tom informovalo tiskové
oddělení přístavu. Současně správa přístavu Rotterdam uzavřela
o provozování dalšího terminálu v Maasvlakte 2 smlouvu se společností
APM Terminals. Tento druhý terminál se nachází přímo proti terminálu, na
jehož provozování byla vypsána soutěž. Počet nabídek podle přístavu
potvrdil velký zájem o provozování obchodních aktivit v nové lokalitě
Maasvlakte 2. Přístavní správa nyní nabídky analyzuje a konzultuje
s jednotlivými zájemci. Uchazeči pak budou muset do konce září
předložit konečnou podobu podnikatelského záměru. Poté budou následovat
jednání již jen s vybraným počtem společností a konsorcií. Přístavní
správa očekává, že smlouvu s vybraným provozovatelem podepíše
počátkem příštího roku.
(jet)