10. července 2008
Kvůli stále rostoucímu objemu překladu kontejnerů hodlají polské přístavy na Baltském moři výrazně zvýšit celkovou kapacitu překladu ze současných 1,7 milionu na více než osm milionů kusů. Celkem připravují do roku 2012 úhrnné investice ve výši kolem 400 milionů €.
Vedoucí postavení mezi polskými přístavy v tomto směru zaujímá Gdyně, kde se loni objem překladu zvýšil zhruba o třetinu na 614 400 kontejnerů. Podobně výrazný nárůst vykazuje i sousední přístav Gdaňsk. Loňské výsledky ovšem potvrzují, že se výrazně zvyšuje význam všech polských přístavů v regionu Baltského moře.
Celkem loni všechny polské přístavy odbavily meziročně o 31,9 procenta více kontejnerů a vykázaly tak vyšší nárůst než přístavy kterékoli jiné pobaltské země. V celém regionu se nárůst pohyboval jen kolem 9,2 procenta, takže Polsko dokázalo na tomto trhu svůj podíl za jediný rok zvýšit z 9,0 na 10,2 procenta. Vedoucí po-stavení si ovšem nadále zachovává Rusko s přístavem St. Petersburg před Švédskem a Finskem, Polsko zatím podle údajů americké poradenské společnosti Actia Consulting stále zaujímá až čtvrté místo.
Aby zvládly další očekávaný příliv kontejnerů i další růst výkonů osobní dopravy, plánují všechny velké polské přístavy do roku 2012 investice za zhruba 400 milionů €. Součástí projektů je i zvýšení roční kapacity kontejnerových terminálů ze současných 1,7 milionu na více než osm milionů kusů.
I přes rostoucí objem překladu kontejnerů ovšem loni polské přístavy v celkových ukazatelích vykázaly mírný pokles o 0,6 procenta. Obecně se to připisuje snížení polského vývozu uhlí a pohonných hmot.
Gdyně: posílení infrastruktury
Pouze v přístavu Gdyně se objem překladu i v celkových číslech zvýšil. Přístav hodlá do konce roku 2010 investovat stovky milionů PLN do výstavby moderního trajektového terminálu a Ro/Ro terminálu a také do posílení infrastruktury pro logistické centrum. Vedle toho plánuje i prohloubení plavební dráhy a stavební úpravy nábřeží.
Gdaňsk: DCT výhledově až pět milionů TEU
Gdaňsk vykázal nárůst objemu překladu kontejnerů o 23,6 procenta. V přístavu byl uveden do provozu moderní hlubokovodní kontejnerový terminál Deepsea Container Terminal DCT s roční kapacitou 600 tisíc TEU. To je méně než v sousední Gdyni (až jeden milion TEU), ale v Gdaňsku lze zato odbavovat i velká oceánská kontejnerová plavidla. Do roku 2012 by se měla kapacita DCT zvýšit až na pět milionů TEU.
Přístavní skupina Štětín/Svinoústí loni vykázala o 33,4 procenta více kontejnerů než v roce 2006. Správa přístavů očekává, že tento trend bude pokračovat i nadále zejména díky dynamickému růstu zahraničního obchodu středoevropských zemí včetně České republiky.
n
Objem překladu kontejnerů v jednotlivých přístavech (v kusech)
Přístav 2006 2007
Gdyně 461 200 614 400
Gdaňsk 78 400 96 900
Štětín a Svinoústí 42 200 56 300
Celkem 581 800 767 600
Zdroj: Actia Consulting