Belgie

Překlad v Antverpách loni klesl o 16,7 procenta

Překlad v Antverpách loni klesl o 16,7 procenta

Po sedmi letech nepřetržitého růstu si belgický přístav Antverpy loni v důsledku globální ekonomické krize opět vyzkoušel opačnou situaci – pokles překladu. Podle předběžných výsledků se celkový objem přeloženého zboží snížil o 31,5 na 158,0 milionu tun a byl tak o 16,7 procenta nižší než v rekordním roce 2008. Pozitivním momentem loňského roku bylo naopak to, že do přístavu nyní mohou díky stavebním a jiným úpravám na řece Šeldě rychleji a snadněji vplouvat větší kontejnerové lodě.

Ani Antverpám se tedy nevyhnul propad objemu odbavovaného zboží, který zaznamenala naprostá většina jejich evropských konkurentů. Poda-řilo se jim nicméně udržet pozici druhého největšího námořního pří-stavu na kontinentu, patří jim nově i druhé místo v pořadí kontejnerových přístavů.

Hlavní položku překladu tvoří v Antverpách tradičně kusové zboží. Loni jej přístav přeložil sto milionů tun, meziročně o 18 procent méně. Konvenční kusové zboží vykázalo dramatický pokles o 6,6 na 10,3 milionu tun (minus 39,4 procenta). Slabá poptávka po službách v tomto segmentu se negativně odrazila i na zaměstnanosti, protože překlad konvenčního zboží je tradičně náročný na pracovní sílu. Přístav na tomto úseku musel zrušit nejvíce pracovních míst za posledních patnáct let.

Po velmi špatném prvním čtvrtletí se v dalším průběhu roku naštěstí stabilizoval překlad kontejnerů. Podle předběžných odhadů Antverpy loni odbavily 87 milionů tun kontejnerizovaného zboží (minus 14,1 procenta). Právě v kontejnerové námořní dopravě se přitom výrazně projevily změny chování rejdařů, kteří v důsledku krize přikročili k výraznému omezování nabídky pravidelných spojů při současném nasazení menšího počtu velkých kontejnerových lo­dí.

Ke kladným bodům si Antverpy za loňský rok do historie zapíší podstatně lepší dostupnost pro velkokapacitní plavidla díky úpravě plavební dráhy Šeldy. Během zkušebního období od 7. dubna do poloviny listopadu využilo možnosti odbavení na třicet obřích kontejnerových lodí. Definitivní schválení nového systému plavby po proudu i proti proudu řeky pak vystavila Stálá komise pro dozor nad plavbou po řece Šeldě v první polovině prosince. „Předpokládáme, že bagrovací práce bude možné provádět i v lednu a únoru, jakmile obdržíme souhlasné stanovisko od nizozemské strany,“ uvedl na konci roku prezident přístavní správy Marc Van Peel a předseda představenstva Eddy Bruyninckx.

Překlad petrochemických produktů krize neovlivnila

Překlad hromadného zboží se loni podle předběžných údajů s 57,3 milionu tun snížil meziročně o 14 procent. Nejhůře si vedlo suché hromadné zboží (dry bulk); v první polovině prosince zaznamenalo obrovský propad odbavení uhlí (-36 procent) i rud (-65 procent). Naopak objem tekutého hromadného zboží, zvláště pak petrochemických produktů, se loni udržel na víceméně stabilní úrovni (+0,9 procenta). To dále významně podpořilo velmi slušnou pozici Antverp jako druhého nejvýznamnějšího světového přístavu pro petrochemické produkty.

Protikrizová opatření

Přístavní správa přijala již na počátku loňského roku řadu protikrizových opatření, zejména na podporu uživatelů. Mimo jiné upravila cash flow management a zmrazila přístavní poplatky na úrovni roku 2008. Ke stejnému kroku přistoupila i loni na podzim, takže poplatky za přístavní služby i koncese zůstávají i nadále na úrovni roku 2008.

V zájmu omezení ztrát zakázek při překladu kusového zboží a udržení stávajících pracovních míst přístavní správa navíc rozhodla o snížení odbavovacích tarifů o deset procent. Se zaměstnanci a odboráři uzavřela dohodu, která je motivuje, aby usilovali o zvyšování efektivity odbavovacích prací.

Na celé období do roku 2013 přijal management přístavu ambiciózní obchodní plán pro globální přístav, jehož cílem je ve spolupráci se soukromými podniky přístavního hospodářství a zástupci zaměstnanců zahájit cestu „k dalšímu zvýšení konkurenceschop­nosti“ největšího belgického přístavu.

n

www.portofantwerp.com

spinner