Evropská unie

Příbřežní provoz má pro evropské přístavy klíčový význam

Námořní spoje mají pro přepravu zboží mezi evropskými státy neoddiskutovatelný význam. V roce 2006 bylo mezi 27 členskými státy Evropské unie přepraveno po moři více než 1,9 miliardy tun zboží. Největší část připadla na zkapalněné plyny, ropu a produkty na bázi zemního plynu, a to téměř padesát procent (943,5 milionu tun) z celkového objemu. Vyplývá to z rozsáhlé zprávy evropského statistického úřadu Eurostat.

Druhou největší produktovou skupinou bylo sypké hromadné zboží (podíl 19,7 procenta), následoval Ro/Ro provoz (12,8 procenta). Zajímavou skutečností je, že i přes světové trendy tvoří podíl kontejnerizovaného zboží u přeprav mezi členskými státy EU menší část – konkrétně deset procent (199,7 milionu tun). Vyjádřeno ve standardních 20’ kontejnerech to bylo 23,7 milionu TEU. Nejvíce kontejnerů příbřežních spojů odbavily německé námořní přístavy (5,4 milionu TEU), na druhém místě byly pří-stavy italské (4,1 milionu TEU).

Vedoucí pozici u příbřežního provozu si v Evropě drží nizozemský přístav Rotterdam. Platí to pro všechny tržní segmenty s výjimkou Ro/Ro provozu. Rotterdam odbavil z celoevropského objemu překladu jedenáct procent tekutého zboží, 2,8 procenta sypkého zboží a 9,8 procenta kontejnerů. U většiny evropských přímořských zemí došlo k vysokému nárůstu. Největší připadl na Estonsko (plus 19,9 procenta oproti roku 2005), Lotyšsko (18,4 procenta) a Německo (15,4 procenta). Průměrný růst objemu překladu v přístavech podle Eurostatu činil 4,2 procenta.

Největší růst mezi kontejnerovými přístavy zaznamenal německý Bremerhaven. V roce 2006 odbavil 15,5 milionu tun, o 19,8 procenta více než v předchozím roce. Antverpy byly druhé s růstem 17,3 procenta (na 23,8 milionu tun), třetí skončil Rotterdam s nárůstem 6,7 procenta (na 28,6 milionu tun). Čtvrtý Hamburk vykázal růst 6,2 procenta (na 26,4 milionu tun). Vnitroevropský Ro/Ro provoz stoupl v roce 2006 o 4,3 pr­ocenta. Vedoucí evropské přístavy zaznamenaly ovšem tempo růstu mnohem vyšší. Dover odbavil o třináct procent více Ro/Ro zásilek (23,4 milionu tun), Calais o 11,9 procenta (18,5 milionu tun). Německý Lübeck se dostal na osmiprocentní růst (17 milionů tun). n

http://ec.europa.eu/eurostat/

spinner