10. července 2008
Švédská přístavní skupina Ports of Stockholm plánuje v příštích letech přesun větší části stockholmského nákladního přístavu do lokality Nynäshamn, asi 50 kilometrů jižně od hlavního města. Na vybraném místě se již úspěšně rozvíjejí přístavní služby, mimo jiné trajektová spojení s Visby na švédském ostrově Gotland, s polským Gdaňskem a lotyšským Ventspilsem.
Nynäshamn a jeho Ro/Ro přístav je zatím jednou ze tří základen skupiny Ports of Stockholm (vedle vlastního Stockholmu a přístavu Kapell-skär). Nově se do lokality přesune i kontejnerový terminál.
Změny si vynutily zpřísněné bezpečnostní a ekologické předpisy upravující nákladní dopravu na Baltu. Velké nákladní lodě kvůli nim nebudou moci vplouvat do ekologicky citlivé oblasti ostrovů kolem stockholmského přístavu. Díky přesunu do Nynäshamnu se zklidní i související silniční nákladní doprava v centru metropole.
Přesun velké části přístavních aktivit letos zahájilo zadání projektu poradenské společnosti Sweco. V areálu o rozloze 243 tisíc m2 vznikne moderní Ro/Ro a kontejnerový přístav. V plánu je výstavba devíti kotvišť u nábřeží o délce 1800 metrů. Ročně by nový přístav měl odbavovat 500 tisíc TEU a 300 tisíc vozidel.
Souběžně bude v Nynäshamnu posílena logistická a dopravní infrastruktura. V přístavu budou vybudovány nové skladovací a distribuční haly, rozšíří se silniční a železniční spojení. Do plného provozu bude zařízení uvedeno v roce 2020. Sweco nicméně předpokládá, že první operace lze v Nynäshamnu očekávat již v roce 2011.
Loni schválila stockholmská městská rada pro velkoprojekt investiční krytí ve výši 1,7 miliardy SEK (180 milionů €). „Mohutný rozvoj obchodu v baltském regionu i zvyšující se počet obyvatel v oblasti Stockholmu s sebou přinášejí zvýšenou poptávku po přístavních službách,“ uvedla k tomu ředitelka skupiny Ports of Stockholm Christel Wimanová.
Prozatím není jasné, jaký bude další osud opuštěných zařízení ve stockholmském nákladním přístavu.
V úvahu přicházejí různé městské projekty, jednou z variant je i vznik nového bankovního a finančního centra.
Další projekty se nezastaví
Vedle toho se připravuje i další projekt: modernizace přístavní zóny Värta Pier na severu Stockholmu. Další investice budou směřovat i do lokality Kapellskär, přibližně sto kilometrů severovýchodně od města, která má díky napojení na „evropskou“ dálnici E 18 dobré spojení s metropolí. Trajektový provoz se v ní v letech 2004 až 2007 zvýšil o třicet procent na 196 tisíc nákladních vozidel. Do výstavby dalšího nábřeží se dvěma trajektovými rampami hodlá správa investovat celkem 48 milionů €. Nové přístaviště zvládne odbavit lodě o délce až 240 metrů, plavební dráha bude prohloubena ze současných šesti až osmi metrů na devět metrů. Práce budou probíhat v letech 2009 až 2011.
Loni mírný pokles
Celkový objem překladu ve stockholmské přístavní skupině se loni snížil o 2,5 procenta na 8 906 000 tun. Přístavní správa k tomu uvedla, že za propadem stál zejména přesun překladu tekutého hromadného zboží do přístavu Gävle. Přes Stockholm se původně zásobovalo leteckými pohonnými hmotami letiště Arlanda, loni tento úkol převzal pří-stav Gävle, z nějž palivo až na letiště přepravují vlaky. Letos bude překlad tekutého zboží ve Stockholmu úplně zastaven.
V případě kontejnerů zaznamenala skupina nárůst o 18,4 procenta na 44 563 TEU. O pět procent (na
6 747 000 tun) vzrostl objem trajektové přepravy. Pro zvýšení efektivity založila Ports of Stockholm dceřinou společnost Stockholms Stuveri och Bemannings AB, která bude zajišťovat školení odborného personálu pro skupinu i externí zákazníky.
n