10. července 2008
Překlad kontejnerů ve španělských přístavech letos v prvním čtvrtletí stagnoval, i když celkový obrat námořního zboží se v zemi zvýšil o čtyři procenta na 118 milionů tun. Nejvíce kontejnerů opět s předstihem odbavil Alceciras a další andaluské přístavy, teprve po nich následovaly Valencia a katalánské přístavy.
Ke stagnaci s největší pravděpodobností přispěla i výše přístavních poplatků. Za kontejner zákazníci platí 20 €, za osobní vozidlo 3 €, což mnozí z nich v současné situaci považují za přemrštěné. Odbyt nových osobních vozidel se ve Španělsku v prvních pěti měsících snížil o 14 procent; jen v květnu propadl meziročně téměř o čtvrtinu.
Zástupci španělského svazu automobilového průmyslu Asociación Espaňola de Fabricantes de Automóviles y Camiones (ANFAC) jsou přesvědčeni o tom, že zemi po deseti letech konjunktury čekají horší časy. Přístavy v této souvislosti podrobili značné kritice. Nelíbí se jim například, že přístavní správy místo podpory vytvářejí další byrokratické překážky. Nejhůře v jejich zprávě dopadl barcelonský přístav, a to kvůli enormně vysokým poplatkům. Vedení přístavu to ovšem odmítlo s poukazem na vysoké sjednané množstevní slevy členů ANFAC.
ANFAC nicméně věří, že význam španělských přístavů pro přepravu vozidel se bude v budoucnu opět zvyšovat. Předseda sdružení José Antonio Fernández de Sevilla očekává, že do roku 2010 roční překlad nových vozidel v přístavech překročí hranici čtyř milionů kusů. Za hlavní předpoklad ovšem označuje přijetí zásadních opatření na zlepšení kvality práce v přístavech. n