20. dubna 2010
Německé přístavy Hamburk a Lübeck těžce zasáhla hospodářská krize. Aby mohly brzy navázat na dřívější úspěchy a vrátit se k růstu, bude nutné změnit rámcové podmínky. Za hlavní požadavky účastníci workshopu, který na konci března v Lübecku uspořádala průmyslová a obchodní komora (IHK), označili prohloubení plavební dráhy Labe, výstavbu infrastruktury, snížení poplatků a jasnou politickou podporu.
Na pozvání hamburské marketingové organizace HMM (Hafen Hamburg Marketing), lübecké přístavní společnosti LHG (Lübecker Hafengesellschaft) a IHK na workshop dorazila stovka zástupců logistiky, politiky a místní správy.
Předsedkyně představenstva HMM
Claudia Rollerová v jeho úvodu zdůraznila klíčový význam prohloubení Labe pro celý hospodářský prostor Hamburku a Šlesvicka-Holštýnska. „Na rozvoji hamburského přístavu přímo závisí 165 tisíc pracovních míst. Přístav je největším zaměstnavatelem v celém regionu,“ uvedla.
Úspěšnost odvisí od hloubky plavební dráhy
Úspěšnost Hamburku podle ní přímo souvisí s hloubkou plavební dráhy Labe. „Po posledním prohloubení Labe vykazoval přístav od roku 1998 dvouciferný růst,“ dodala Claudia Rollerová. V loňském roce přístav podíl na trhu naopak ztratil, protože velké nákladní lodě mohly Hamburk využívat jen v omezené míře.
Prezident lübecké přístavní správy LHG Heinrich Beckmann považuje šance přístavu Lübeck za dobré, pokud bude splněna základní podmínka – a tou je dostupnost. Vyjádřil krajní nespokojenost se zvýšením poplatků za lodivodské služby a také dalších poplatků. „Ohrožuje to konkurenceschopnost přístavu,“ řekl. „Někteří ještě nepochopili, co doba vyžaduje. Nizozemci například snížili poplatky o jedenáct procent. Je úlohou politiků a místních správ, aby posílili pozici Lübecku,“ řekl dále Heinrich Beckmann.
Rovněž Michael Gröning, který je majitelem stejnojmenného lübeckého spedičního podniku, kritizoval znevýhodnění podnikání vysokými poplatky a nedostatečně kapacitně dimenzovanou infrastrukturu.
Přístavní podniky Hamburku a Lübecku hodlají pokračovat ve společném dobývání trhů. Přístavy by se měly profilovat jako hlavní logistická centra pro Baltské a Severní moře. Představitelé přístavních správ i zástupci obchodních komor Šlesvicka-Holštýnska a Hamburku se dohodli na zintenzivnění spolupráce a vzájemné podpory při zvyšování kvality obou center. Další workshopy by se měly konat v roční frekvenci.
n