31. ledna 2008
Pět českých rejdařských firem žádá po ministerstvu dopravy téměř 2,6 miliardy Kč jako náhradu za škody způsobené nesplavností Labe v letech 2004 až 2006. Minulý týden to oznámil předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiří Aster. Ministerstvo dopravy považuje tuto částku za přehnanou a zaplatit ji odmítá. Rejdaři jsou odhodláni se obrátit na soud.
Největší škody hlásí společnost ČSPL, a to 1,8 miliardy, a EVD-Sped, která požaduje 590 milionů Kč. Podle právního zástupce rejdařů Aleše Pejchala má ministerstvo na posouzení žádosti šest měsíců. Pokud jí nevyhoví, hodlá Aleš Pejchal na úřad podat žalobu k soudu. Rejdaři shodně tvrdí, že stát porušuje zákony, když neudržuje Labe ekonomicky splavné.
Částka postupně narůstala
Rejdaři ušlý zisk vyčíslovali několik měsíců a postupně částku upřesňovali. Ještě v prosinci se hovořilo o 1,5 miliardy Kč. Na počátku minulého týdne mluvil tajemník sekce Zdeněk Vitouš o dvou miliardách. Zmatky vznikly zřejmě tím, že nebylo jasné, zda firmy budou postupovat společně, či podají žádost odděleně. Ministerstvo dopravy požadovanou částku zaplatit nehodlá. „Záleží nám na rozvoji tohoto druhu dopravy, ale jsme limitování rozpočtovými prostředky,“ řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.
Loňské suché dny na Labi byly rekordní
S nestálostí hladiny se dopravci potýkají již delší dobu, ale nejhorší situace byla loni. Labe bylo splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 bylo Labe ekonomicky splavné 232 dní. Kritickým místem je úsek mezi Děčínem a státní hranicí s Německem.
Podle ministerstva dopravy i lodních dopravců by splavnost v tomto úseku zlepšil jez, který ovšem odmítají ekologové. Termín začátku výstavby tak není jasný, ačkoliv ministerstvo jez zařadilo do harmonogramu dopravních staveb do roku 2013.
Ministerstvo dopravy je ovšem podle rejdařů vázáno několika právními předpisy, podle nichž má být ponor lodi mezi Chvaleticemi a německou hranicí alespoň 250 centimetrů. V letech 1995 až 2006 to bylo splněno údajně v průměru pouze 43 dní v roce.
Kvůli nestálým podmínkám na Labi již velká část rejdařů ukončila činnost nebo přesunula své lodě na zahraniční řeky. Česká říční flotila se od roku 2003, kdy měla 136 lodí, zmenšila na loňských 107 lodí.
Podle ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary by úplný odchod rejdařů z českého Labe stál české firmy desítky miliard Kč. Zvýšila by se totiž cena železniční a silniční přepravy v koridoru ČR – severoněmecké přístavy, kudy ročně putuje 25 milionů tun zboží.
„Státe probuď se a začni konečně dělat,“ řekl Zdeněk Vitouš. Vodní doprava podle něj může ulehčit silnici a železnici, které přestávají kapacitně stačit. „Vozit například substráty po silnici je hrozný přepych,“ dodal. České lodě přepravují ročně kolem dvou milionů tun zboží a stále větší podíl připadá na vodní cesty, které se České republice vyhýbají.
(čtk)