4. září 2008
Po výrazném dlouhodobém nárůstu se na přelomu července a srpna po několika týdnech výrazně snížily sazby za pronájem kapacit ropných tankerů. Londýnský makléřský dům Clarksons ohlásil, že na referenčním trhu pro všechny běžné typy tankerů zaznamenal propad o 38 až 46 procent.
Trh se tak otočil o 180 stupňů, ale většinu expertů to nepřekvapilo: vědí, jaký význam mají sezonní faktory.
V letním období totiž poptávka tradičně klesá. K oživení dochází až na konci léta, kdy se rafinerie začínají předzásobovat ropou pro výrobu topných olejů na zimu.
V případě obřích plavidel třídy VLCC, která se používají zejména pro přepravy z Perského zálivu do Asie, se sazby snížily o 60 procent. Provozovatelé tankerů třídy Suezmax a Aframax, využívaných především ve Středozemním a Černém moři, se potýkají s pádem sazeb od 40 do 71 procent.
Snižování sazeb i pro přepravy hromadného zboží
Segment suchého hromadného zboží naopak postihlo pomalé, ale trvalé snižování sazeb. Lodě třídy Capesize (především pro přepravy z Evropy na Dálný východ) stojí denně asi 200 tisíc USD, na okružních spojích Austrálie – Čína asi 140 tisíc USD. Segment lodí třídy Panamax (transatlantické spoje) vykázal pokles pod hranici 70 tisíc USD za den.
Pokles se nevyhnul ani trhu časových charterů kontejnerových lodí. Cena za denní pronájem plavidla třídy B170 o kapacitě 1700 TEU nebo lodě s kapacitou 2500 TEU a vlastními jeřáby se podle hamburské makléřské firmy Contex přiblížila k hranici 16, respektive 20 tisíc USD. Nabídka volných kapacit v tomto segmentu přitom dále roste, takže lze předpokládat, že do konce léta bude pokles sazeb pokračovat.
Výhled platí i pro menší plavidla třídy CV1100 o kapacitě 1100 TEU. Po krachu nizozemského rejdařství Europe West Indies Lines přibude na trh šest kontejnerových lodí, které dále posílí stranu nabídky. Několik nových lodí v této kapacitní třídě by mělo začít používat i hongkongské rejdařství Great Ocean Container Line, které si zajistilo pronájem každé z nich na 24 měsíců za denní sazbu 13 tisíc USD.
n