17. září 2009
Nedostatečné vytížení kapacit kontejnerových lodí na charterovém trhu bude zřejmě přetrvávat až do roku 2015. Mnohem lepší vyhlídky mají menší plavidla do 3000 TEU, zájem o velkokapacitní lodě bude růst jen velmi pozvolna. Vyplývá to ze studie, jejíž výsledky v srpnu zveřejnil německý Výzkumný ústav pro námořní hospodářství a logistiku ISL. Poptávka v kontejnerové námořní dopravě podle něj již dosáhla dna. „Na trhu se objevují signály, že přecházíme do fáze dlouhodobého zotavování,“ uvedl hlavní koordinátor studie profesor Burkhard Lemper. Pro rejdaře to znamená, že pro své lodě budou i nadále obtížně hledat okamžité využití. To platí především pro nové lodě objednané ještě před krizí. Jejich kapacita podle analytiků z AXS-Alphaliner činí až 42 procent stávající flotily. Už nyní je však dočasně mimo službu na 500 kontejnerových lodí s přepravní kapacitou odpovídající jedné desetině globální flotily. Nárůst tonáže nových lodí naštěstí zpomalily tři faktory: masivní likvidace starých plavidel, zpoždění dodávek z loděnic a také stornování části kontraktů. Letošní nárůst kapacity v důsledku uvádění nových plavidel do provozu kolem 11 procent se do roku 2012 zpomalí na sedm procent. Menší jednotky s přepravní kapacitou do 3000 TEU budou bez práce mnohem kratší dobu než obří lodě. „V roce 2012 by mohla být ve službě opět všechna menší plavidla,“ uvedl ústav ve studii. Rejdaři, kteří by chtěli na charterovém trhu pronajímat větší jednotky s kapacitou mezi 3000 a 5000 TEU, se rovnováhy dočkají až někdy kolem roku 2014. Pro obří kontejnerové lodě nad 5000 TEU lze podle „nejoptimističtějších odhadů“ počítat s vytížením až po roce 2015. n