15. srpna 2016, Milan Frydryšek
Evropská komise promarnila další příležitost dosáhnout ambiciózních ekologických cílů, které formulovala v poslední Bílé knize evropské dopravní politiky. Takto kriticky zareagovala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU na zprávu Evropské komise o implementaci dopravní strategie.
Vážnou výhradu mají dopravci k nerespektování nejnovějších trendů v logistice a mobilitě. Právě na jejich základě je podle nich třeba formulovat vizi pro budoucnost.
IRU připomněla roky 2009 a 2011, kdy Evropské komisi při přípravě Bílé knihy evropské dopravní politiky opakovaně vytýkala slepý důraz na dosažení změny tržních podílů jednotlivých druhů dopravy (tzv. modal shift), chybějící koncepci podpory hromadné osobní dopravy a nedostatek ekologických dopravních alternativ.
Chybí následný dohled nad projekty a iniciativami
Podle Jana Němce, vedoucího zastoupení IRU při EU, bohužel Evropská komise jedná nekonzistentně, protože četné iniciativy a podpůrné projekty dále neřídí. Nedaří se proto dosáhnout deklarovaných cílů, ačkoli aktivita a prostředky nechybí.
Netržní modal shift nemůže fungovat
Je nezbytné urychleně zajistit integritu jednotného evropského trhu silniční dopravy, kterou vážně ohrožují různé národní iniciativy. Jejich důsledkem je pak nejednotnost pravidel, rozdíly v podmínkách volné soutěže a nárůst administrativní a finanční zátěže pro provozovatele. IRU se obává, že Evropská komise ztrácí nad situací kontrolu. Po pěti letech a miliardách eur vynaložených evropskými daňovými poplatníky Evropská komise stále spoléhá na nucený převod zboží ze silnice – a nadále prosazuje netržní modal shift zaměřený na podporu jakýchkoli druhů dopravy kromě silniční. Přitom již v roce 2011 Evropská komise konstatovala, že silniční doprava i v budoucnu zůstane páteří evropské mobility zboží.
„Evropská komise sice hlasitě deklaruje podporu efektivní a ekologicky příznivé hromadné osobní dopravě, ale naprosto zapomíná vytvářet příznivější podmínky pro nasazení autobusů a vozidel taxislužby mimo městské aglomerace,“ řekl Jan Němec a dodal: „Je to zvlášť politováníhodné, když si představíme, že konkrétní návrhy byly přijaty v roce 2015 v rámci veřejně-privátního Evropského fóra o občanské mobilitě jakožto základu pro desetiletý akční program EU, který předpokládá zdvojnásobení využití hromadné osobní dopravy v Evropské unii do roku 2025.“
Chybí propracovaná strategie
„Cílů nedosáhneme bez propracované strategie, jež podpoří sektor silniční dopravy při zavádění inovací, umožní vývoj a nasazení nových technologií a přinese více investic. Naprosto klíčové je vytvoření celoevropského trhu s rovnými podmínkami pro všechny subjekty,“ zdůraznil Jan Němec.
Vynakládají se obrovské investice s malým přínosem
Podobný názor mají i čeští silniční dopravci. „Bohužel Evropská unie pod tlakem zelené lobby spojené s drážními dopravci a průmyslem investuje obrovské peníze do projektů, které ale vzhledem k investicím přinášejí jen omezený užitek,“ řekl zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Jan Medveď. Pokud by obdobné prostředky vkládala i do silniční dopravy, zhodnocení vložených prostředků by podle něj bylo určitě vyšší.
„Silniční doprava je z neznámého důvodu potlačovaná, i když realizuje kolem 80 procent všech přeprav. A nejen upozaděná, Evropská unie dokonce ani neslyší na požadavky na změny, které by, i bez investic z veřejných peněz, zvýšily produktivitu silniční dopravy. Jde například o odmítání povolit dlouhé soupravy v nákladní dopravě. V případě autobusové dopravy, která je schopná přetáhnout část přeprav u dopravy individuální, neexistuje napros-to žádná podpora. Myslím, že by úředníci a politici měli naslouchat nejen zeleným aktivistům, ale i veřejnosti a zákazníkům a podporovat vše, co pomůže zvýšit efektivitu dopravy. To by měl být cíl, ne jednostranná podpora jen některých módů,“ dodal Jan Medveď.
(n/lan)