15. srpna 2016, Milan Frydryšek
Společnost Daimler Trucks představila koncem července ve světové premiéře první plně elektrické nákladní vozidlo pro těžkou distribuci s celkovou hmotností 26 tun, Mercedes-Benz Urban eTruck, a informovala také o flotilovém testu modelu Fuso Canter E-Cell.
Na celém světě jsou před nákladní dopravu v aglomeracích, městech a obcích kladeny stále větší výzvy, ať již se jedná o zásobování obyvatelstva potravinami a zbožím, likvidaci odpadu, zajištění dodávek pro průmysl, obchod a řemesla, přepravu hotových výrobků či rostoucí citlivost vůči emisím výfukových plynů i hluku. Nákladní doprava je nepostradatelná, avšak rámcové podmínky jsou pro provozovatele stále náročnější. Ideální alternativou průběžného postupného snižování emisí zaváděním stále přísnějších předpisů je mobilita s nulovými emisemi. Daimler Trucks se nyní v této oblasti stává průkopníkem také v segmentu nákladních vozidel s celkovou hmotností do 26 tun.
Nákladní elektromobily jsou již ekonomicky výhodné
Přestože se dlouhou dobu zdálo, že elektrické pohony nepřicházejí pro nákladní vozidla v úvahu, v současné době se již rýsuje ekonomická výhodnost nákladních vozidel s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Technika akumulátorů totiž postupuje kupředu mílovými kroky. Očekává se, že v období mezi roky 1997 a 2025 se náklady pravděpodobně sníží o 60 procent a zároveň vzroste výkon o 250 procent.
Modulární koncept akumulátorů
Aktuálním důkazem tohoto vývoje je světová premiéra vozidla Mercedes-Benz Urban eTruck, které ukazuje cestu k mobilitě bez emisí v rozvážkové dopravě s těžkými nákladními vozidly. Technickým základem elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz Urban eTruck je těžké třínápravové nákladní vozidlo Mercedes-Benz pro rozvážkovou dopravu. Vývojáři divize Daimler Trucks kromě toho vymysleli zcela nový koncept pohonu. Místo konvenčního hnacího řetězce je zadní náprava poháněna elektromotory uloženými v bezprostřední blízkosti nábojů kol. Jejich největší výkon činí 2 x 125 kW a maximální točivý moment 2 x 500 Nm. Ve spojení s převodem dosahuje točivý moment na kole hodnoty 11 000 Nm.
Napájení zajišťuje sada akumulátorů složená ze tří modulů lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 212 kWh. Z toho plyne dojezd až 200 km – to je pro typickou každodenní trasu v rozvážkové dopravě obvykle zcela postačující. Modulárně koncipovaná konstrukce sady akumulátorů může být individuálně přizpůsobena požadovanému dojezdu přidáním nebo absencí určitého množství sad článků. Urban eTruck lze připojit k nabíjecí stanici prostřednictvím celoevropsky standardizované zásuvky Combined Charging System (CCS) typu 2. Při nabíjecím výkonu 100 kW jsou zcela vybité akumulátory nabity na sto procent za dvě až tři hodiny.
Protože Evropská komise souhlasí se zvýšením nejvyšší přípustné celkové hmotnosti nákladních vozidel s alternativním pohonem až o jednu tunu, je tím dalekosáhle vyrovnána nevýhoda vyšší hmotnosti elektrického pohonu.
Nejvyšší přípustná celková hmotnost třínápravového samostatného vozidla se tímto krokem zvýší z 25 na 26 tun, takže se původní nevýhoda sníží na 700 kg oproti porovnatelnému nákladnímu vozidlu se spalovacím motorem.
Fuso Canter E-Cell již ve flotilovém testu
V kategorii lehkých nákladních vozidel je čistě elektrický pohon již současností, což dokazuje Fuso Canter E-Cell. Po úspěšném flotilovém zkušebním provozu v Portugalsku se Canter E-Cell již půl roku osvědčuje v prvním flotilovém testu elektricky poháněných nákladních vozidel v Německu. Tato vozidla budou již brzy nabízena pod označením Fuso eCanter. Novinky v této oblasti budou prezentovány na veletrhu IAA, který se koná v září 2016 v Hannoveru.
Sady akumulátorů s celkovou kapacitou 48 kWh jsou uloženy podél rámu na pravé a levé straně. Elektromotor dosahuje výkonu 110 kW, maximální točivý moment má hodnotu 650 Nm. V závislosti na provozních podmínkách činí dojezd vozidla Canter E-Cell více než 100 km. Akumulátory jsou v Evropě nabíjeny prostřednictvím stejné standardizované zásuvky jako Urban eTruck. Rychlonabíjením lze vozidlo nabít na 80 procent celkové kapacity za pouhou jednu hodinu.
Canter i v hybridní verzi
Fuso je vedle značek Mercedes-Benz a Freightliner třetí velkou značkou divize Daimler Trucks a vedoucím výrobcem „zelených“ lehkých nákladních vozidel. Na celém světě jsou již v provozu vozidla Fuso Canter Eco Hybrid, jejichž druhá generace je vyráběna od roku 2012. Společnost Fuso představila první generaci čistě elektricky poháněného modelu Canter E-Cell již v roce 2010 a v roce 2014 následovala druhá generace. Souběžně se získáváním poznatků z aktuálního flotilového zkušebního provozu v Německu pracuje Fuso na třetí generaci tohoto modelu. Již nyní je jasné, že elektricky poháněný Canter bude hospodárnější a ještě lépe připravený na každodenní provoz.
(lan)