5. prosince 2016, Milan Frydryšek
Značka Volkswagen Užitkové vozy vykazuje v letošním roce v evropském i celosvětovém měřítku výrazný nárůst prodejů. Jak se vyvíjí situace na českém trhu, o tom jsme hovořili s ředitelem pro Českou republiku Mgr. Janem Procházkou, MBA.
„Za prvních deset měsíců dodala značka Volkswagen Užitkové vozy zákazníkům v celosvětovém měřítku 390 900 vozidel, což představuje nárůst o 9,6 procenta. Nárůst ve východní Evropě činil dokonce 12,4 procenta a celkový prodej byl 28 100 vozidel. Můžete tento vývoj porovnat s výsledky v České republice?“
„Nejen v Evropě a na celém světě, ale také v České republice zaznamenáváme pozitivní vývoj. Do konce října jsme zákazníkům dodali o 6,5 procenta více vozidel a tento nárůst by byl dokonce kolem 15 procent, kdybychom z výroby dostali ve standardní době všechny objednané zákaznické vozy. Bylo to dáno tím, že poptávka výrazně rostla ve většině zemí, protože v důsledku příznivě se vyvíjející ekonomiky je nyní podnikatelská sféra připravena více investovat do obnovy vozového parku. Takže 6,5 procenta bylo za těchto podmínek velice dobrým výkonem a předchozí skluz v dodávkách byl nyní prakticky dohnán. V tuto chvíli proto již mohu potvrdit, že za celý letošní rok dosáhneme v České republice historicky rekordních výsledků, a to jak v oblasti prodaných vozů, tak v oblasti obratu a zisku.“
„Jak si na trhu vedly jednotlivé modely, které nabízíte?“
„Rosteme ve všech modelových řadách kromě modelu Crafter. To je ale dáno tím, že dochází k ukončení výroby dosavadního provedení vozu Crafter a při každé takové změně dochází k dočasnému poklesu prodeje, který je následně kompenzován lepším výkonem v dalším období. Předprodej nového Crafteru by měl být zahájen na začátku roku 2017 a od té chvíle očekáváme zvýšenou poptávku zákazníků.“
„V tuto chvíli nový Crafter projíždí napříč Evropou a představuje se hlavně řemeslníkům. Co od této akce nazvané Crafter2Craftsmen očekáváte?“
„Podstatou tohoto projektu a hlavním sdělením je, že při vývoji nového modelu jsme pozorně naslouchali našim zákazníkům. Značka Volkswagen Užitkové vozy ještě více než v minulosti pracovala s názory těch, kteří vůz skutečně používají. Jedná se o zcela nový vůz, který byl vyvíjen kompletně v režii koncernu Volkswagen a současná roadshow je završením celého projektu. Chceme zákazníkům ukázat, že to, co od nového Crafteru očekávali, se nám podařilo naplnit. Segment, do něhož náš nový model vstupuje, je největší a nejrychleji rostoucí segment užitkových vozů v České republice. Zároveň se však jedná o segment s největší konkurencí. Je to pro nás tedy obrovská příležitost i výzva. V minulosti jsme zde neměli odpovídající nabídku, měli jsme jen verzi se zadní poháněnou nápravou. Nyní však budeme mít v nabídce vedle zadního pohonu i přední pohon a také verzi 4Motion a automatickou převodovku. Právě verze s pohonem předních kol je velice důležitá, protože tvoří asi 60 procent prodejů v tomto segmentu. Mám opravdu velikou radost, že nyní máme také u Crafteru všechny tyto varianty, které koncern Volkswagen standardně nabízí i u jiných vozidel. Nový Crafter bude navíc vyráběn souběžně s modelem MAN TGE. Věříme přitom, že MAN bude schopen oslovit další zákaznické skupiny, než jsou ty, které tradičně oslovujeme my. Celkově vidíme tuto spolupráci jako pozitivní. Pro koncern Volkswagen je toto velká příležitost a jistě přinese dobrý efekt.“
„Jak podle vás budou zákazníci reagovat na cenu nového modelu Crafter?“
„Volkswagen je značka, která se nikdy cenou nepodbízela. Neustále zdůrazňujeme, že hlavní je pro nás koncentrace na kvalitu produktu, komfort a bezpečnost posádky a ostatních účastníků provozu. Dosáhnout tohoto mixu však není laciná záležitost. Málo se například ví, že na výrobní lince užitkových vozů v Hannoveru se po určitou dobu společně s modelem Transporter svařovaly i karoserie jedné z nejprémiovějších značek koncernu Volkswagen. Na stejné lince, se stejným týmem pracovníků a se špičkovými standardy kvality a kontrolními procesy. To dokládá, s jakou pozorností a pečlivostí přistupujeme k výrobě našich užitkových vozů, a to předpo-kládá, jakou míru kvality může zákazník od našich vozů, tedy i od nového Crafteru očekávat. Již v tuto chvíli jsem přesvědčen o tom, že Crafter je fantastické vozidlo.Jak víte, nový Crafter získal letos na veletrhu IAA v Hannoveru ocenění Mezinárodní dodávka roku 2017. První reakce novinářské veřejnosti jsou přitom velmi pozitivní, a navíc již máme první reakce těch, kteří se s novým Crafterem mohli projet. Tyto reakce jsou vynikající a velmi slibné! Nový Crafter se velmi dobře řídí.“
„Jak se podle vás bude vyvíjet trh v příštím roce?“
„I v roce 2017 počítáme s dalším růstem prodejů a nový Crafter by k tomu měl hodně přispět. Předpokládáme, že trh si svou dynamiku udrží, minimálně v prvním pololetí. Takže příští rok vidíme pozitivně.“
„Jaké jsou dosavadní reakce na vaše dvě poslední velké novinky, na modely Amarok a Crafter?“
„Prožíváme náročné a zároveň zajímavé období, protože loni jsme obnovili modely Transporter a Caddy, letos obnovujeme Amarok a Crafter s tím, že vůz Crafter budeme naostro měnit na přelomu roku. Co se týče řady Transporter, ta je obrovským úspěchem, prodáváme více vozů a máme větší podíl na trhu, než jsme měli v minulosti. Pokud jde o model Caddy, držíme v jeho segmentu třetí místo, což je vzhledem k cenové konkurenci v této třídě vozidel vynikající výsledek. Letos za prvních deset měsíců bylo na trhu v ČR ve všech segmentech registrováno celkem 26 779 vozů, zatímco loni to bylo 23 629 vozů. A my jsme letos zákazníkům dodali 4976 vozů a držíme tak s odstupem pozici číslo jedna (v kumulaci našich modelů a jejich verzí N1 + M1).“
„Po tak zásadních inovacích je asi těžké přijít v dalším roce s nějakými velkými novinkami…“
„Během předchozího roku a půl jsme obnovili naše tři modelové řady ze čtyř. Hlavní novinkou příštího roku, z hlediska produktu jako takového, bude vstup nového Crafteru na trh. Pro nás je však zásadní novinkou, že budeme mít v nabídce všechny verze pohonu, které budeme uvádět na trh postupně. Nejprve bude k dispozici verze s předním pohonem, potom přijde vozidlo s automatickou převodovkou a poté verze s pohonem všech kol. A o těchto novinkách budeme vždy podrobně informovat.“
„Zatím jsme hovořili jen o vozidlech. Máte nějaké novinky i v oblasti služeb?“
Například loni jsme představili zcela nový projekt s názvem Das RentAuto, což je originální půjčovna našich užitkových vozidel. Během jednoho roku jsme se stali jednou z největších autopůjčoven v ČR s nejlepším pokrytím provozoven. Volkswagen Transporter kombi, Caravelle a Crafter si můžete zapůjčit na 28 dealerstvích značky Volkswagen Užitkové vozy. To je výhoda nejenom pro dealery, ale hlavně pro zákazníky. Jejich autopůjčovna užitkových vozů je jim nablízku a provozovatel autopůjčovny je dealer, kterého zákazník většinou zná.
Vozidla zpravidla obnovujeme po šesti měsících, takže se jedná o krásná, nová, bezpečná a spolehlivá auta, což opět potvrzuje koncentraci značky Volkswagen Užitkové vozy na kvalitu a bezpečnost. Poté, co vozidla v půjčovně obměníme, ihned je prodáme na trhu ojetých vozů, kde je o ,mladé ojeté volkswageny‘ vysoký zájem. Některá z vozidel jsou dokonce prodána již v době, kdy je ještě půjčujeme. A důvodem je právě cena. V tomto případě jedná o prakticky nová vozidla se čtyřletou zárukou, která jsou však o něco levnější než zcela nové vozy. Tento projekt vznikl v České republice, ale začínají ho uvádět do praxe i importéři v dalších zemích.
Dalším projektem je naše koncentrace na trh přestaveb. Na ty se naše značka zaměřovala vždy, ale byli jsme limitováni našimi kapacitami. Na konci loňského roku jsme z tohoto důvodu u importéra vytvořili novou pracovní pozici, která souvisí částečně i s novým modelem Crafter. Nyní tak máme specialistu, který má v této oblasti trojjedinou funkci. Je odpovědný za kontakt s našimi hlavními zákazníky, kteří potřebují auta přestavovat nebo mají přestavovaná vozidla. Dále je v kontaktu s našimi úpravci vozidel a je k dispozici i našim dealerům, kteří vozidla prodávají. Součástí této „přestavbářské“ ofenzivy je i to, že v krátké době spustíme v rámci našich stávajících webových stránek i nový webový portál zaměřený právě na přestavby. Chceme tak dát zákazníkům, úpravcům vozidel i dealerům zřetelně najevo, že nás tato oblast zajímá a chceme ji dále rozvíjet. Budeme v této souvislosti zvyšovat i kvalitativní standardy. S úpravci vozidel budeme zavádět nový program spolupráce, a pokud se úpravce do něj bude chtít přihlásit, bude muset splnit určitá kritéria. Když je splní, bude to mít pro něj jisté výhody. A jde také o to, aby se i zákazník mohl lépe orientovat v kvalitě přestavených vozů.“
„Jednou z novinek na poli financování vašich vozidel je i nabídka Operativní leasing IN…“
„Operativní leasing užitkových vozů pro retailovou klientelu je na našem trhu v začátcích a to se netýká jen značky Volkswagen Užitkové vozy. Některé leasingové společnosti se o něj v retailu již pokusily, a nebyly úspěšné. Takže je to experiment, test, zda trh je nyní již připraven vozy v tomto segmentu akceptovat i na operativní leasing. Poslední dva roky se ekonomika dobře rozvíjí a řada zákazníků, kteří si dříve raději kupovali ojeté vozy, protože měli jistotu, že vozidlo pak budou vlastnit, i když by neměli peníze na splátky, má dnes již dostatečné rezervy a větší důvěru v budoucnost. Takže nyní je ten pravý čas, kdy tuto službu nabídnout a vyzkoušet.“
„Hovořil jste o vaší pozici na českém trhu. Jak se to promítá do po-stavení českého zastoupení v rámci sítě importérů značky Volkswagen Užitkové vozy?“
„Za poslední čtyři roky jsme byli za region střední a východní Evropa vyhlášeni jednou importérem roku a třikrát jsme se umístili na druhém místě. Byli jsme přitom jediným importérem, který v posledních čtyřech letech stál každý rok ,na bedně‘. Pro nás je to veliké ocenění, protože jsme hodnoceni nejen z hlediska objemu prodejů a zisku, ale také podle řady kvalitativních ukazatelů. České zastoupení značky má proto v centrále velmi dobrý zvuk. Naše práce se však netýká jen obchodu. Vedle toho, že děláme business, snažíme se mít i sociální zodpovědnost. Když v této republice generujeme zisk, chceme, aby část z něj se dostala i tam, kde je to potřebné. Proto sponzorujeme sport, především běžecké lyžování. A to jak reprezentaci ČR, tak rekreační lyžování, konkrétně Jizerskou padesátku. Tedy lidi, kteří běhají jen pro radost, tak i (a možná hlavně!) lyžování pro děti. Loni jsme spustili projekt Lyžování dětem, do něhož je zapojeno kolem 500 malých závodníků, a hodláme v tom pokračovat i nadále. A že to má svůj význam, je vidět i z fotek, které jsou k vidění na adrese www.lyzovanidetem.cz.
Sponzorujeme také projekt STK pro chlapy, který podporuje osvětu preventivních prohlídek pro muže. Přišel s ním náš nejlepší badmintonista Petr Koukal, který u sebe zjistil rakovinu varlete, a i díky včasnému zásahu se uzdravil. Po této životní lekci se rozhodl pomáhat jiným a my jsme rádi, že také my se na tomto projektu můžeme podílet. Je to aktivita, která nám prodeje nezvýší ani o jedno vozidlo, ale přesto v ní vidíme velký smysl.“
Milan Frydryšek