13. října 2016, čtk
13.10. - Vynucování minimální mzdy ve Francii a Německu vůči řidičům z jiných zemí je podle premiéra Bohuslava Sobotky diskriminační. Řidiče vytlačí ze zaměstnaneckého poměru, a omezí tak jejich práva, řekl během sjezdu dopravních odborů. Evropská komise je ve sporu na straně Česka, uvedla po jednání s eurokomisařkou Marianne Thyssenovou ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD).
Premiér s odbory mluvil i o platech šoférů linkových autobusů. Vláda schválila zvýšení jejich minimální mzdy ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Odborový svaz dopravy na dnešním sjezdu rovněž volil nové vedení. Funkci předsedy obhájil jeho dlouholetý šéf Luboš Pomajbík. Svaz, který má více než 19 tisíc členů, povede dalších pět let.
Francie a Německo vyžadují, aby i řidiči z ciziny dostávali po dobu práce na francouzském a německém území tamní minimální mzdu. Například Německo zavedlo počátkem roku plošnou minimální mzdu 8,50 eura (asi 230 Kč) na hodinu, kdežto v Česku činí minimální hodinová mzda 58,70 Kč. Podle Sobotky může nařízení vytlačovat zaměstnance v dopravě do pozice osob samostatně výdělečně činných (OSVČ).
„Je to v neprospěch řidičů. V okamžiku, kdy budou nuceni přecházet do pozice OSVČ, tak to samozřejmě snižuje jejich zabezpečení a snižuje jejich možnosti a práva vůči zaměstnavatelům," uvedl premiér. Sobotka se také obává, aby tato nařízení nefungovala jako nástroj, jak se zbavit konkurenčních českých firem na západoevropském trhu.
Česká vláda podle Sobotky tlačí na Evropskou komisi, aby rozhodla, zdali jsou zmíněné francouzské a německé zákony v souladu s evropským právem. Ministryně práce Marksová po jednání s eurokomisařkou pro zaměstnanost Thyssenovou řekla, že komise stojí na stejné straně jako Česko. Připomněla, že komise už s Francií a Německem zahájila kvůli této věci řízení. "Do doby, než se toto vyřeší, tak by státy tato opatření určitě uplatňovat neměly," uvedla Marksová. Dohodla se také s francouzskou kolegyní Myriam El Khomriovou, že o věci přijede jednat do Paříže.
Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová uvedla, že komise podporuje princip minimální mzdy. „Je ale zároveň toho názoru, že systematické uplatňování pravidel o minimální mzdě, jak to požaduje Francie a Německo, na všechny dopravní aktivity související s jejich územím neodpovídajícím způsobem omezuje svobodu nabízet služby a volný pohyb osob," řekla.
Postoj české vlády k vynucování minimální mzdy ale není podle Sobotky možné chápat tak, že vláda nepřeje řidičům vyšší platy. Tuzemské spediční firmy budou muset podle něj mzdy stejně zvyšovat bez ohledu na nařízení o minimální mzdě v západních zemích.
Kromě platů řidičů kamionů premiér s odboráři mluvil také o navyšování platů šoférů linkových autobusů. Na začátku měsíce vláda schválila zvýšení minimální mzdy řidičů na dotovaných linkách zhruba o třetinu na 98,10 Kč na hodinu. Kdo navýšení zaplatí, ale bude jasné až z výsledků jednání mezi vládou a kraji, které linkovou dopravu objednávají. Nyní premiér očekává, že po vzniku koalic po krajských volbách a ustanovení nového vedení Asociace krajů vládu k vzájemnému jednání vyzvou noví zástupci krajů.
(čtk)