Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – červen 2019

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – červen 2019

SPEDICE

Evropský svaz spedice a logistiky – CLECAT

SPEDITÉRSKÁ INICIATIVA LOGISTIKA PRO EVROPU

K původní iniciativě Německého spedičního svazu DSLV se v květnu připojil CLECAT s širokou evropskou speditérskou komunitou. Podniky a národní svazy jsou zvány k podpoře iniciativy za otevřenou Evropu. Evropskou spedici a logistiku oslovil ve smyslu iniciativy za prosperující a udržitelnou Evropu prezident CLECAT Steve Parker, když sdělil: Od roku 1993 mají občané a obchodníci v Evropské unii prospěch ze společného trhu.

Dnes stále méně lidí pamatuje dny, kdy obchod byl konfrontován s enormními čekacími dobami při hraničních kontrolách; na tisíce hodin přicházelo zajišťování všech formalit a získávání celních razítek. Logistické podniky a jejich zákazníci z průmyslu a obchodu vysoce oceňují společný trh bez hranic, jenž zajišťuje volný pohyb zboží. Bohužel mnozí to nyní berou za zcela definitivní. A existují i ti, kteří věří, že řešení sociálních a ekonomických výzev v Evropě bude v odklonu od evropských idejí a návratu k národnímu protekcionismu. Avšak obchod potřebuje silnější Evropu, a to dalším otevíráním trhů a vytvářením nových. Tvorba plně integrovaného dopravního sektoru se odrazí ve vylepšených logistických řetězcích, větší environmentální udržitelnosti a větší konkurenceschopnosti EU i ve světovém měřítku. Evropa si zaslouží všechno naše úsilí! Připojte se k nám a podpořte Logistiku pro Evropu, abychom zajistili prosperující a udržitelnou Evropskou unii. K iniciativě se již připojila většina národních spedičních svazů v Evropě včetně Spedice a logistiky ČR a Zväzu logistiky a zasielateľstva SR a velké množství spedičních a logistických firem.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

PO ROCE FUNGOVÁNÍ SYSTÉMU TIR V ČÍNĚ

Uplynul rok od historického okamžiku TIR v Číně: zahájení systému TIR v Číně do Eurasie a do Evropy při dosahování rekordních časů; došlo k otevření čtyř nových hraničních bodů; vytvořeny byly čtyři logistické kanály vůči rivalům ve vzduchu, na dráze a na moři; byl nastolen globální celní tranzitní standard propojující 73 zemí na světě, jenž je pilířem iniciativy Belt and Road a přináší v Číně časové úspory až 80 procent.

ŘEŠENÍ NEDOSTATKU ŘIDIČŮ V EVROPĚ

Poslední zpráva IRU na toto téma uvádí, že evropský sektor silniční dopravy se potýká s nejakutnějším nedostatkem profesionálních řidičů za poslední dekády. Hlavní delegát IRU při Evropské unii Matthias Maedge k tomu uvedl: „IRU si stanovila řešení nedostatku řidičů za jednu ze svých priorit pro letošní rok. Budeme spolupracovat s veřejnými a soukromými institucemi i s národními vládami, místními úřady a sociálními i průmyslovými partnery při hledání řešení současné krize.“

Pohled IRU do současných statistik ukazuje, že třeba v Německu je nyní průměrný věk řidiče přes 47 let; znamená to, že kolem 40 procent řidičů nákladních vozidel a 55 procent řidičů autobusů bude odcházet do důchodu v roce 2027, čímž vznikne nedostatek přibližně 185 000 řidičů.

Velká Británie právě opouští EU v době rostoucího úbytku řidičů, charakterizovaného ohromujícím číslem 50 řidičů denně.

V Belgii autobusové firmy odhadují, že potřeba oboru bude vyžadovat najmout o 28 procent více řidičů než v roce 2018, jinak se jejich nedostatek bude blížit téměř k 50 procentům.

V Norsku podniky nákladní dopravy odhadují, že jejich poptávka po řidičích se letos zvýší o 12 procent. V kombinaci s 22 procenty neobsazenými místy v roce 2018 se hodnotí nedostatek řidičů 35 procenty.

Podniky kamionové dopravy v Rumunsku čelily loni nedostatku řidičů ve výši 37 procent a uváděly, že pro letošek budou potřebovat nárůst 32 procent, jinak při neřešení problému bude chybět téměř 70 procent řidičů.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

5. SVĚTOVÝ KONGRES UIC O DRÁŽNÍM VÝCVIKU

Kongres se uskuteční od 9. do 11. října v marockém Rabatu. V návaznosti na úspěch předchozích akcí (v průměru s 200 účastníky ze všech kontinentů zastupujících 30 až 40 zemí) zveřejnila UIC se svým partnerem, Marockou státní dráhou ONCF, pozvání na 5. WCRT (World Congress on Rail Training – http://wcrt2019.org). Hlavním důvodem je zlepšení rozvoje pracovníků cestou sdílení nejlepších praktik ve výcviku v celém drážním odvětví.

Hlavní cíle kongresu:

Sdílet nejlepší praktiky ve výchově, výcviku a rozvoji lidských zdrojů.

Zvýšit povědomí o nových a inovačních technologiích, systémech a metodách na podporu efektivního výcviku.

Rozšířit a posílit mezinárodní sítě s výcvikem a rozvojem profesionálů a organizací.

Posílit spolupráci s výchovnými institucemi, vyzdvihnout různé iniciativy zaměřené na mladé lidi.

Pomoci výcvikovým a rozvojovým profesionálům navrhovat a zavádět výcvikové a rozvojové programy, jež přispějí ke zvýšení organizační efektivnosti.

Kongres je zaměřen na ředitele výcviku, pořádající firmy a experty, na rozvojové profesionály v oblasti lidských zdrojů na všech stupních organizace a na drážní výchovné instituce. Z hlediska nové generace je třeba odpovědět na otázku, jak zaujmout novou generaci pro drážní sektor přes spolupráci s gymnázii a univerzitami, vyřešit náhrady stárnoucích pracovních sil či udržitelnost managementu znalostí – přenos drážních znalostí na novou generaci. Kromě toho je třeba hledat odpověď na otázky, jaká je úloha výcviku a jaká je strategie při rozvoji talentů.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace

letecké dopravy – IATA

IATA VÍTÁ SKROMNÝ RŮST POPTÁVKY PO LETECKÉM CARGU

Podle generálního ředitele IATA Alexandra de Juniaca se obor na úseku leteckého carga potýká se silným protivětrem; za poslední rok došlo k propadu světových obchodních objemů o jedno procento. IATA proto vítá zprávu o skromném růstu poptávky po leteckém zboží v letošním březnu. Poptávka měřená v tunokilometrech vzrostla o 0,1 %, ale znamenala značné zlepšení vůči únoru, kde byl její propad charakterizován číslem 4,9 %. Přitom nákladní kapacita se zvýšila rovněž v tkm v březnu 2019 o 3,1 %. Růst kapacity za posledních 12 měsíců převýšil růst poptávky o 11 procent.

Přes starosti spojené s výhledem zůstává důvěra v obor značná, když pouze 13 % respondentů v rámci přehledu obchodní důvěry IATA očekávalo pokles nákladních objemů v roce 2019 ve srovnání s rokem 2018.

Pohled na letecké regiony:

Aerolinky v Asii/Pacifiku pocítily v březnu pokles poptávky o 3,4 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2018. Kapacita se zvýšila o 1 %.

Severoamerické aerolinky zaznamenaly v březnu zvýšení poptávky o 0,4 % ve srovnání s loňským rokem. Kapacita se zvýšila za poslední rok o 2,6 %.

Evropské aerolinky informovaly o zvýšení nákladní poptávky v březnu o 3,6 %. Kapacita se meziročně zvýšila o 6,4 %.

Aerolinky na Středním východě hlásily zvýšení objemu zboží v březnu o 1,3 % ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Nárůst kapacity byl 3,8 %.

Latinskoamerické aerolinky zažily zvýšení poptávky po leteckém zboží v březnu o 3,6 % a zvýšení kapacity o 16,9 %.

Afričtí dopravci zaznamenali v březnu největší růst ze všech regionů, a sice 6 %, přičemž kapacita se zvýšila během roku o 15,9 %.

DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI

Světová aliance odesílatelů – GSA

KROKY NA OCHRANU ODLETOVÝCH POLOH NÁKLADNÍCH LETADEL

Světová aliance odesílatelů GSA hodlá tlačit na leteckou asociaci IATA, aby skončila se škodlivou letištní politikou odletových poloh nákladních letadel; jde o jednu ze sérií iniciativ k urychlení dodavatelských řetězců pro letecké zboží, k oslovení rostoucích objemů v elektronickém obchodě a o podporu „pozitivní image“ leteckého carga. GSA chce „dále posilovat“ světovou spolupráci mezi odesílateli a hodlá otevřít dialog s Fórem světových odesílatelů (GSF) za účelem odsouhlasení společné agendy. GSF se zatím zdrželo komentáře.

Oznámení GSA podepsaly Rada odesílatelů Hongkongu, Národní rada odesílatelů Indonésie, Odesílatelská rada Bangladéše, Asociace odesílatelů Macaa, Korejská rada odesílatelů, Národní rada odesílatelů Thajska a Evropská rada odesílatelů ESC. Agenda GSA rovněž zahrnuje témata z námořního sektoru.

Speciálně pro sektor leteckého carga GSA chce:

Zmírnit omezování kapacity (jako jsou omezení odletových poloh) využitím svého vlivu na úpravu politiky odletových poloh IATA škodící nákladním letadlům a informováním o omezeních letového prostoru způsobovaných geopolitickou situací.

Optimalizovat mobilitu leteckého carga cestou lepší spolupráce dodavatelských řetězců, digitalizace a zvýšením efektivnosti pozemních operací a služeb.

Podporovat zavádění společných oken a propojitelnost mezi jejich platformami.

Vytvářet pozitivní image air carga mezi tvůrci politiky a ve společnosti.

Pokud jde o elektronický obchod, GSA uvádí, že chce podporovat práci Americké asociace exportérů a importérů (AAEI) ve Světové celní organizaci v usnadňování obchodu, beroucí zřetel na takové výzvy, jako jsou bezpečnost, harmonizace importních procedur, sběry dat, zmírňování importních daní a DPH.

V případě životního prostředí bude GSA podporovat uplatňování rámce Světové rady logistických emisí (GLEC) pro kalkulace logistických emisí za účelem zvýšení efektivnosti a celosvětové snižování stop uhlíku v logistice.

Prezident Evropské rady odesílatelů Denis Choumert řekl: „Fórum světových odesílatelů GSF má v rukou návrh na přístup k plné spolupráci mezi GSA a GSF opírající se o již fungující spolupráci mezi evropskou ESC s GSF/FTA v tématech, jako je reakce na námořní konzultace ve věci kódovacích pravidel BER.“

Jiří Kladiva

spinner