Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – listopad 2019

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů – listopad 2019

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

ÚSPĚŠNÝ SVĚTOVÝ KONGRES PROBĚHL V ŘÍJNU V KAPSKÉM MĚSTĚ

Kongres, kterého se zúčastnilo 800 delegátů a 60 vystavovatelů, pokryl aktuální témata jako brexit, digitalizace, moderní otroctví, výchova, zbožová bezpečnost, zajímavost pro mladé talenty a mnohé další. Na plenárním zasedání byl zvolen nový prezident Basil Pietersen z Jižní Afriky a dále se delegáti usnesli, že příští kongres v roce 2022 se uskuteční v Panamě. Kongres také rozhodl o přesunu místa sídla vedení FIATA z Curychu do Ženevy, do větší blízkosti mezinárodních organizací. Z pracovních orgánů byly spojeny poradní skupiny pro odbornou přípravu a Logistická akademie FIATA a byl ustaven Logistický institut FIATA.

Modernizace modelových pravidel spedičních služeb

Kongres zveřejnil modernizovanou verzi Modelových pravidel spedičních služeb. Tato revize vzala v úvahu různé změny v obchodním prostředí a právní požadavky logistiky a spedice v posledních dvaceti letech. Končící prezident FIATA Babar Badat k tomu uvedl: „Modelová pravidla spolu s doklady FIATA, jako je multimodální nákladní list, hrají závažnou roli při stanovení základních standardů služeb a koordinují speditérovu odpovědnost ve světovém měřítku.“ Přístup k dokumentu je na https://fiata.com/media/documents-for-the download.html.

Ocenění mladých speditérů na kongresu

Před více než dvaceti lety FIATA jakožto světová federace poskytovatelů logistických a spedičních služeb a organizace TT Club jako specializovaný pojistitel pro sektor nákladní dopravy a logistiky vyvinuly oceňování mladých speditérů ve spedici. Na letošním kongresu byla již po dvaadvacáté udělena Cena mladého mezinárodního speditéra roku (YIFFY).

Nejlepší praktiky v předcházení úplatkářství

Ve formě dokumentu byly na letošním kongresu zveřejněny nejlepší praktiky v předcházení úplatkářství. Dokument poskytuje rady ohledně interních kontrolních opatření a o spolupráci s ostatními subjekty. Boj proti korupci a úplatkářství je důležitý pro vytvoření hracího prostoru v logistice a spedici a pro snížení nákladů v obchodě v celém dodavatelském řetězci. FIATA bude spolupracovat se všemi subjekty na zlepšování obchodního prostředí.

Přechod rezidence FIATA do Ženevy

Rozhodnutí odráží současné vztahy mezi vládními a nevládními institucemi oslovujícími mezinárodní obchod. Měnit sídlo sto let staré organizace není snadný úkol, avšak setkal se s podporou světového členství ve FIATA. Ženeva je opravdovým mezinárodním centrem multilaterálních organizací.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

DOSTUPNÉ FINANCOVÁNÍ KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNÉHO PARKOVÁNÍ V EVROPĚ

IRU uvítala nedávno zveřejněnou žádost o návrhy, jak zlepšit bezpečné parkování nákladních vozidel v Evropě, kterou připravila Evropská komise s cílem investovat 60 milionů EUR. Priority pro investice zahrnou vývoj bezpečných parkovišť přibližně každých sto kilometrů podél silniční sítě TEN T. V současnosti je v EU pouze 300 000 parkovacích míst. Pouze 7000 či méně než 3% z existujících parkovacích kapacit je certifikováno z hlediska bezpečnosti. IRU se účastnila prací na finanční studii EU, která odhalila, že nedostatek parkovišť je velkým problémem EU, když téměř 90% řidičů a dopravních operátorů konstatuje, že současné kapacity parkovišť jsou nedostatečné. Důsledky nedostatku bezpečných parkovišť pro řidiče kamionů jsou mimořádně závažné. Sektor silniční dopravy se potýká s akutním nedostatkem řidičů, což ovlivňuje nejen dopravce a mezinárodní organizace, ale i ekonomiku a společnost jako celek.

ASOCIACE EVROPSKÉ VOZIDLOVÉ LOGISTIKY (ECG) SE STALA PŘIDRUŽENÝM ČLENEM IRU

ECG zastupuje kolem 130 členských podniků a partnerů, od individuálních firem k multinacionálním společnostem. Byla ustavena v roce 1997; její členové zajišťují dopravu, distribuci, skladování, postprodukční servis výrobcům, leasing vozidel v EU, Norsku, Švýcarsku, Srbsku, Ruské federaci, Ukrajině a v Turecku.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Společenství evropských železnic – CER

PŘIPRAVTE SE NA EVROPSKOU DRÁŽNÍ CENU 2020

CER a UNIFE informovaly o 13. ročníku Evropské drážní ceny. Událost se vrátí příští rok do Královského muzea krásných umění Belgie (Royal Museums of Fine Arts of Belgium), konkrétně 18. února 2020; začne v 18.30 hodin před oficiální ceremonií v 19 hodin. Po ní bude následovat společná recepce CER a UNIFE. Registrovat se lze na webu.

POLITICKÁ AGENDA CER 2019 – 2024

Vize, kterou má CER pro budoucnost evropské mobility, je taková, kde železnice:

  • jsou konkurenceschopné a použitelné jako první volba druhu dopravy, pokud jde o cenu a kvalitu služby jak pro cestující, tak pro zákazníky v nákladní dopravě,
  • jsou centrem naplňování evropských cílů v omezování skleníkových emisí, snižování vzduchových emisí, dosahování energetické bezpečnosti a omezování kongescí,
  • jsou páteří souvislého a integrovaného dopravního systému v úzké spolupráci s ostatními dopravními obory, zejména spojováním městských center s vysokorychlostními spojeními a propojováním předměstských oblastí s centry měst,
  • jsou faktorem umožňujícím konkurenceschopnost evropské ekonomiky, podporujícím hospodářský růst a vytváření zaměstnání,
  • přispívají ke všezahrnující společnosti EU uplatňováním zvláštní pozornosti vůči potřebám zranitelných složek obyvatelstva, jako jsou staří občané a osoby s omezenou hybností,
  • jsou atraktivním, různorodým a sociálně odpovědným zaměstnavatelem nabízejícím široký rámec profesí, vytváření zaměstnání na místní úrovni národně a celoevropsky a přitahující talenty,
  • pokračují (a zlepšují) fungování nejbezpečnějšího oboru v pozemní dopravě, se zvýšeným zaměřením na bezpečnost,
  • osvojují digitalizaci a využívají příležitostí pro ni v managementu infrastruktury a provozu vlaků.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

ZE SVĚTOVÉHO SYMPOZIA IATA O LETIŠTÍCH A CESTUJÍCÍCH VE VARŠAVĚ

IATA na sympoziu vyzvala vlády a průmyslové firmy ke spolupráci při vhodném využívání moderní techniky, aby se cestující stal středobodem zájmu a aby bylo dosaženo větší efektivnosti z infrastruktury. Pro zlepšení zkušeností cestujících se musí technické aplikace zaměřit na to, co cestující potřebují. Světový přehled o cestujících IATA 2019 silně preferovali cestující v aplikaci technik, jež jim umožní sledovat zavazadla v reálném čase a pomůže urychlovat absolvování různých letištních procesů. Biometrická technologie má sílu přeměňovat zkušenosti cestujících. Jednou ze současných priorit je zajistit, aby vize o bezpapírové cestovní realitě byla jištěna žádoucí ochranou dat. Letecké společnosti a letiště spolupracují zejména v nakládce a vykládce zavazadel (Rezoluce 753). V červnu aerolinky vyzkoušely v celosvětovém měřítku radiofrekvenční identifikaci zavazadel (RFID). Uplatnění RFID nachází solidní odezvu v Číně. V Evropě několik dopravců a letišť úspěšně pracuje na jeho zavádění, zejména Air France a letiště Charlese de Gaulle v Paříži.

Infrastruktura rovněž hraje klíčovou roli v naplňování očekávání cestujících. Rozvoj infrastruktury má vazbu na budoucí poptávku, aniž by bylo třeba spoléhat na stále větší letiště. Ve spolupráci s mezinárodními svazy letišť jde o iniciativy směřující k významným změnám v technologii a v procesech za účelem zvýšení provozní efektivnosti a využití zákaznických zkušeností. Organizace NEXTT (New Experience Travel Technologie) pracuje na 11 pracovních zaměřeních, jež ověřují řadu variant včetně omezování čekacích front. NEXTT poskytuje hlavní příležitosti k využívání nejnovějších technologických standardů pro udržitelnou budoucnost. Je potěšující zjistit, že Polsko se ujímá vedoucí role v aplikaci vize NEXTT ve věci výstavby nového varšavského letištního centra Solidarity Transport Hub. V Evropské unii to je první letiště budované na zelené louce za poslední desetiletí.

Podle generálního ředitele polského dopravce LOT Rafala Milczarského chtějí Polsko a LOT hrát významnou roli ve vytváření budoucnosti leteckého odvětví ve střední a východní Evropě právě díky investici do zmíněného budoucího letištního centra. Multimodální projekt je zaměřen na oborové výzvy a potřeby cestujících formulací nových standardů v kontrolách bezpečnosti, snižování emise uhlíku a umělé inteligence při řízení letištních operací a dosahování časových úspor cestujících.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco

BIMCO PŘEDSTAVILA V HONGKONGU PŘEHLED NÁMOŘNÍCH TRHŮ

Bimco organizovala dvě akce: jednak Námořní fórum v Hongkongu a následně Asijskou logistickou a námořní konferenci. Rada na ní představila aktuální analýzu o perspektivách komerčních námořních trhů. Šéf analytiků Peter Sand představil na Hong Kong Maritime Foru poslední tržní výhledy hlavních námořních trhů. Na fóru vystoupil i generální ředitel dánského námořního úřadu Andreas Nordseth. Peter Sand se ujal role moderátora diskuse i na Asian Logistics and Maritime Conference, kde se hovořilo o navigaci a geopolitických bouřích: jak je námořní sektor zasažen obchodní válkou USA – Čína a jak by měl touto bouří bezpečně proplout. S příspěvky vystoupila řada expertů z oblasti lodního financování.

Zpřísnění amerických sankčních režimů a konflikty na Středním východě oživily trh vzhledem k nárůstu cen. Bimco nepovažuje tyto vysoké úrovně za udržitelné v delším období, protože trhy nejsou náležitě vybalancovány.

Segment suchého hromadného zboží měl v prvním pololetí letošního roku zpomalený start – při nízké poptávce a nízkých nákladních sazbách. Značně aktivním se jevil export brazilské železné rudy. Jinak se neočekává výraznější změna kurzu.

Trh kontejnerové plavby byl obchodní válkou USA a Číny postižen snad nejvíce. Nejenže docházelo k negativním vlivům na růst světového HDP, ale byly také negativně dotčeny transpacifické kontejnerové obchodní spoje mezi USA a Čínou. Bimco očekává, že kontejnerová plavba se dostane v poměrně blízké budoucnosti do výhodnějšího postavení, jež jí přísluší.

Jiří Kladiva

Foto: DB

spinner