7. února 2022, čtk
7.2. - Autobusová zájezdová doprava se dál potýká s existenční krizí. Podnikání ukončily v posledních měsících desítky provozovatelů. Další firmy musely zúžit svůj vozový park až o třetinu, navíc jim odešla až polovina zaměstnanců. Naposledy v lednu dopravci zaznamenali pokles výkonů oproti předkrizovým dobám až o 90 procent. Uvedli to zástupci Asociace nepravidelné autobusové dopravy (ANAD). Dopravci v minulých týdnech žádali stát o narovnání podmínek vůči pravidelné dopravě.
"Provozovatelé si stojí ekonomicky stále velmi zle," řekl místopředseda ANAD Aleš Toufar. Situace je podle něj nyní ještě horší než v loňském roce. Výčet dopravců, kteří během krize skončili navíc zřejmě nebude konečný, uvedl. Podle asociace řada dalších provozovatelů před začátkem jarní sezony zvažuje, zda se do podnikání ještě pustí.
Kvůli nedostatku zakázek dopravci odstavili stovky autobusů, dalších stovek se pak zbavili úplně. "K obnově autoparku vůbec nedochází. Nepravidelní autobusoví dopravci přišli v průměru již o více než 30 procent autobusů ve svých autoparcích, po plném obnovení poptávky po dopravě to brzy pozná například i celý školský systém," podotkl předseda asociace Jiří Vlasák. Vedle toho se navíc dopravci musejí vyrovnávat s postupným odchodem zaměstnanců, zejména řidičů. Podle asociace je průměrný úbytek kmenových zaměstnanců ve firmách nepravidelných autobusových dopravců kolem 50 procent.
Dopravci podle Toufara citelně zasáhlo zastavení kompenzačních programů - v předchozích dvou letech stát dopravcům poskytl kompenzace v souhrnu přes 1,2 miliardy korun, provozovatelé navíc čerpali dotace na náklady i programů Antivirus a Covid nepokryté náklady. Podle Toufara současná vláda zrušila další část kompenzací za ztráty v závěru loňského roku, kterou připravoval ještě předchozí kabinet. Vedle toho byl navíc zrušen program Antivirus, který dotoval podnikatelům náklady na mzdy.
"S ničím jiným dosud vláda nepřišla, mlčením pouze zvyšuje nejistotu firem, které musí dostát svým závazkům vůči bankám, svým zaměstnancům a také platit měsíční fixní náklady," dodal Toufar.
Dopravci si dlouhodobě stěžují zejména na svou pozici vůči pravidelné autobusové dopravě. "Oproti pravidelné dopravě jsou zde diskriminační podmínky pro nepravidelné dopravce a tím i pro jejich zákazníky," podotkl Toufar. V této souvislosti zmínil například slevy na jízdné ve veřejné dopravě, rozdíl v sazbách DPH a silniční daň. V závěru ledna proto asociace poslala vládě a jejím členům dopisy, ve kterých je žádá o srovnání podmínek.
Krize v Česku zasáhla až 2000 zájezdových dopravců provozujících dohromady zhruba 9000 autobusů, tvrdí asociace.
(čtk)
Foto: ANAD