9. prosince 2021, čtk
9.12. - Brněnský dopravní podnik plánuje příští rok investovat do stavby či oprav tratí a nákupu nových vozidel 1,5 miliardy korun, letos to bylo 1,7 miliardy. Výši investic udržuje i přes to, že během koronavirové pandemie se snížily tržby, a naopak se zvýšily náklady na energie. Daří se to díky investičním dotacím z města a z evropských fondů. Řekl to generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Mezi hlavní investice patří dostavba tratě do bohunického kampusu a nákupy nových vozidel všech tří trakcí.
Zahájení provozu na nové trati z Osové do bohunického kampusu se předpokládá na konci příštího roku, ale už na podzim by zde měly jezdit tramvaje ve zkušebním provozu bez cestujících. Díky ní se výrazně uleví přetíženým trolejbusům a autobusům. Celkové náklady jsou 1,4 miliardy korun, v příštím roce je potřeba na dokončení půl miliardy. Při slavnostním otevření by se měly cestujícím představit dvě nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. Postupně mají nahradit třicetileté tramvaje KT8.
"Rozhodli jsme se jít cestou nákupu nových vozidel. Uzavřeli jsme s výrobcem smlouvu na pět tramvají, přičemž jich můžeme odebrat do roku 2026 až 40 při ceně 60 milionů za jednu," uvedl Havránek. Celkový objem nákupu bude záviset na finančních možnostech. Havránek věří, že by se mohlo podařit získat peníze z evropských fondů jako v minulých letech, neboť Evropská unie intenzivně podporuje nízkoemisní dopravní prostředky.
Dopravní podnik také uplatní opci na nákup 20 kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, které se podařilo vybrat v soutěži za výrazně nižší cenu, než je průměr v Česku za poslední roky. Celkem tak Brno získá 40 těchto moderních vozidel. "Nadějně vypadají i další dvě výběrová řízení na parciální trolejbusy, které bychom si skládali sami stejně jako tramvaje Drak. Antimonopolní úřad se zatím staví na naši stranu. Pokud se to skutečně podaří, tak během roku 2023 by mohly v Brně dojezdit staré trolejbusy typů 14 Tr, 21 Tr, 22Tr a 25Tr," řekl Havránek. Tramvají Drak přibude příští rok dalších sedm.
V posledních letech nejvýrazněji modernizovanou autobusovou flotilu doplní 31 klasických autobusů SOR NS12. "Je to autobus s moderním designem, který dobře přijali cestující i naši technici, takže jsme se rozhodli nakoupit další. Podařilo se nám je vysoutěžit za velmi dobrou cenu pěti milionů za jeden," řekl Havránek.
Příští rok se počítá jen s jednou opravou tratí. Buď se bude opravovat mezi Bohunickou a Moravanskými lány nebo z Osové na konečnou ve Starém Lískovci. Na obě nejsou peníze a dopravní podnik zvolí tu, která bude plně připravená.
(čtk)
Foto: LAN