9. prosince 2021, lan
Společnost IVECO Bus představila v říjnu v Milánu novinky, které naznačují, jakými směry hodlá při zajišťování mobility osob jít v budoucnosti. Využila k tomu i nové regulační lhůty normy Euro VI‑E a vyvinula nové modely, případně obohatila své řady o nové verze. A to jak v oblasti autobusů poháněných standardními spalovacími motory, plynovými i elektrickými.
Hlavní přednosti rozšířené nové řady demonstroval výrobce na modelech:
Crossway LE CNG Line – představuje udržitelné řešení mobility pro ekologickou osobní dopravu v příměstských a meziměstských oblastech;
Crossway GNG – je vhodným rozšířením pro městskou dopravu do škol a meziměstskou dopravu;
Evadys – všestranný a výdělečný autobus pro uspokojení rostoucí potřeby regionálních a vnitrostátních linek, jakož i služeb cestovního ruchu na místní a střední vzdálenosti;
E‑WAY 12m – plně elektrický městský autobus s nočním nabíjením, nejprodávanější ve Francii v roce 2020;
Urbanway CNG 12m – městský autobus, který je nyní k dispozici s motorem Cursor 9 CNG s 10% úsporu paliva;
Daily Access – nový minibus s nízkým nástupem určený pro městské mise, k dispozici v provedení na zemní plyn.
Daily Tourys – dokonalý cestovní minibus pro pohodlné a stylové cestování.
Vozidla na plynový pohon
Zemní plyn je obzvláště atraktivní z hlediska plnění ekologických výzev: kvality ovzduší, ochrany klimatu a tichosti provozu. Autobusy a minibusy IVECO Bus na zemní plyn, které jsou 100% kompatibilní s biometanem získaným z organického odpadu, pomáhají šetřit přírodní zdroje, protože hladina jemných částic je téměř nulová a emise NOx jsou sníženy o více než třetinu. Tento ekologický přínos vede ke snížení emisí skleníkových plynů až o 95% a hladina hluku je snížena na polovinu, což zajišťuje výjimečně tichý provoz pro řidiče, cestující i obyvatele.
Plně elektrická mobilita
IVECO Bus se intenzivně angažuje také v další oblasti udržitelné dopravy: plně elektrické mobilitě. Stoprocentně elektrické modely bez emisí znečišťujících látek a CO2 nabízejí plynulou jízdu, tichý zážitek, a tím zvyšují komfort řidiče, cestujících i obyvatel. Nabídka elektromobility E‑WAY se již osvědčila jako spolehlivé a vysoce výkonné řešení. V současné době je v provozu 500 jednotek v 7 různých evropských zemích, které najely více než 15000000km. Mimořádnou spolehlivost a vynikající výkonnost modelu E‑WAY 12‑m s nočním nabíjením dokládají také dva rekordní dojezdy certifikované TÜV. První z nich, provedený na zkušebním okruhu v Ulmu s 350kWh bateriovým blokem dosáhl pozoruhodného výsledku: Na
jedno plné nabití se realizoval dojezd bez přestávky 527km. Druhá rekordní jízda, uskutečněná loni v červenci v reálných provozních podmínkách z iniciativy německé společnosti Verkerhrsbetriebe Bachstein, proběhla opět s 12metrovým modelem E‑WAY s nočním nabíjením a 350kWh bateriovým blokem. Výsledek byl stejně vynikající jako při první jízdě: Na jedno nabití se bez problémů ujelo 543 kilometrů, přičemž na konci testu zůstala rezerva 3% zbytkového zatížení.
Konvenční spalovací motory
U konvenčních pohonných jednotek se IVECO Bus od počátku rozhodlo zaměřit pozornost na systém bez EGR (recirkulace výfukových plynů) s exkluzivní technologií IVECO HI‑SCR homologovanou pro udržitelná paliva v souladu se směrnicí o obnovitelných zdrojích energie. Toto řešení přináší vysoce udržitelný výkon a snižuje emise CO2 o 50 až 90% s XTL/HVO.
Řada Crossway
Řada Crossway je s rekordní výrobou 50000 kusů ve svém segmentu nespornou jedničkou na trhu. V současné době je každé druhé meziměstské vozidlo registrované v Evropě Crossway. Řada Crossway krok E kompatibilní sestava nabízí široký výběr se čtyřmi délkami (10,8m, 10,8m, 12,1m, 13m a 14,5m třínápravová) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Tector a Cursor 9) pro Crossway LE, zatímco Crossway LD je k dispozici ve třech délkách (10,8m, 12,1m, 13m) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Cursor 9). Přechod na normu Euro VI‑E umožnil zavedení novinek a příchod nových modelů. U modelů Crossway jsou nyní k dispozici dvě nové automatické převodovky (ZF Ecolife 2 – VOITH Diwa NXT) pro větší jízdní komfort a optimalizovaný výkon z hlediska spotřeby paliva. A také pracoviště řidiče bylo výrazně modernizováno. Pasivní bezpečnost vozidla byla posílena o systém zmírnění čelního nárazu podle vyhlášky ECE R29.03 certifikovaný TÜV Sud.
Vozidla Crossway ve verzích na zemní plyn jsou stále žádanější. V letošním roce se očekává, že výroba Crossway CNG ve Vysokém Mýtě bude představovat 15% (v roce 2020 to bylo 10% v roce 2019 6%).
Autobus Evadys
Model Evadys vybavený motorem Cursor 9 o výkonu 294kW (400 k) využívá všech novinek kroku E, které byly nastíněny pro Crossway. Staví na všestrannosti z hlediska délky (12 a 12,96m), převodovek (ZF Ecolife 2 – Voith Diwa NXT), uspořádání dveří (tři typy), které si zákazníci mohou specifikovat tak, aby velmi přesně odpovídaly jejich specifickým požadavkům. Je možné více uspořádání sedadel, například na jedné straně kapacita 63 sedadel, na druhé straně německý standard 3GBK.
E‑Way, Linium, Urbanway a Crealis – všestranně udržitelná řada městských autobusů
Společnost IVECO Bus vyvinula 100% elektrická řešení: modely In‑Motionharging (dobíjení za jízdy) a E‑Way.
Po dlouholetém získávání rozsáhlých zkušeností s trolejbusy vyvinula společnost IVECO BUS průkopnický trolejbus nové generace s nulovými emisemi: Crealis In‑Motion‑Charging. Tato inovativní technologie kombinuje nadzemní elektrické ve-
dení s malou palubní baterií. Absence vzdušné infrastruktury v nejnákladnějších místech tak nabízí výrazné snížení investičních a provozních nákladů. Tato vozidla se nabíjejí za jízdy pod nadzemním vedením. Mohou být také napájena z baterie přes 25 až 40% linky.
Nová řada Urbanway
Nová řada Urbanway je zaměřena na všestrannou nabídku a je k dispozici ve třech délkách (10,5m, 12 a 18m), dvě stylové verze, standardní a verze Crealis BRT při zachování plného energetického mixu. Hlavní novinkou je nová a jedinečná architektura motoru pro všechny verze vozidel Urbanway, nyní osazená motorem Cursor 9v podélné poloze. Tato nová jedinečná architektura motoru přináší několik důležitých výhod: úsporu hmotnosti, lepší vyvážení hmotnosti a lepší přístup pro údržbu.
Druhá novinka se týká modelu Urbanway CNG, který nyní těží z osvědčené a výkonné verze motoru Cursor 9 na CNG.
Model URBANWAY CNG také představuje další důležitou inovaci, a to modulární koncepci uspořádání CNG s kapacitou například pro 12m model od 960 litrů až do 1610 litrů, aby se co nejpřesněji přizpůsobila požadavkům řady zákazníků a přizpůsobilo se množství plynu ve vozidle, které uveze, a tím se optimalizuje hmotnost, náklady a kapacita cestujících. Konfigurace nejvyšší kapacity také přináší dojezd více než 650km (verze 12m) a 600km (verze 18m) při zachování celkové výšky vozidla na méně než 3,30m.
Výsledkem je, že všechny tyto významné technologické inovace umožňují značnou úsporu paliva na základě testů SORT ve srovnání s předchozí generací: ‑5% snížení u verze s naftovým motorem a až ‑10% u verze na CNG.
ŘadaDaily
Minibus Daily MY22 nabízí větší pohodlí a bezpečnost na palubě, flexibilitu zaměřenou na mise a také výrazné snížení celkových nákladů na vlastnictví. Jedinečná řada motorů je nyní k dispozici ve dvou výkonových naftových verzích (132kW / 180 k a 154kW / 210 k) a verzi na zemní plyn (100kW / 136 k). Tato verze CNG pomáhá chránit přírodní zdroje, protože je plně kompatibilní s biometanem.
Doplněním městské řady je model Daily Access dostupný hlavně ve verzi na zemní plyn. Tento model je k dispozici ve 3 verzích: Daily Access Central Low Entry (odvozeno z dodávky – snížený střed vozidla), umožňuje přepravu až 28 cestujících; Daily Access Central Low Entry (odvozen z podvozku – snížený střed vozidla); Daily Access Rear Low Entry (snížená zadní část vozidla) Model Daily Access bude distribuován v evropském měřítku. První dodávky jsou naplánovány na začátek
roku 2022.
(lan)
Foto: IVECO Bus