​Střetů tramvají s chodci ubývá, za dva roky jejich počet klesl skoro na polovinu

​Střetů tramvají s chodci ubývá, za dva roky jejich počet klesl skoro na polovinu

27.2. - Střetů tramvají s chodci v českých městech ubývá. V loňském roce se jich v Česku stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety. Loni po nehodách zemřeli tři lidé. Podle dopravců pomáhají kampaně i speciální systémy ve vozech. Informovalo o tom Sdružení dopravních podniků ČR.

"Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je proti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit,“ uvedl místopředseda sdružení Miloš Havránek, který je zároveň generálním ředitelem Dopravního podniku města Brna.

Většina incidentů má podle dopravců spíš mírné následky s lehkým zraněním, zároveň však upozorňují, že srážky mohou končit i smrtí. Dopravci proto na rizika upozorňují ve svých bezpečnostních kampaních nebo přes aplikace.

Například pražský dopravní podnik (DPP) v roce 2019 spustil osvětovou kampaň s názvem Neskákej mi pod kola. Loni se v Praze stalo 40 střetů, což je nejnižší číslo z poslední roky. "Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat,“ uvedl místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. V Praze a v Brně mohou chodci také použít mobilní aplikaci Pozor, tramvaj!, která uživatele upozorní přes mobilní telefon, že se tramvaj blíží.

Kromě osvětových kampaní se dopravci zaměřují na technologie ve vozech. "Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Systém podle něj začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou nebo alespoň výrazně snížil rychlost.

Následky nehod přitom podle dopravců mají negativní vliv také na řidiče vozu. "Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat,“ dodal Havránek.

(čtk)

Foto: LAN

spinner