15. září 2021, čtk
15.9. - Brno nechalo za posledních pět let zbrousit speciální bruskou 130 kilometrů tramvajových tratí, tedy tři čtvrtiny celé sítě. Díky pravidelnému broušení se odstraňuje zvlnění kolejnic, díky čemuž jsou pak tramvaje méně hlučné a jízda je pohodlnější. V tiskové zprávě to sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. Letos bylo od května zbroušeno 25 kilometrů tratí. Poslední stovky metrů se mají brousit příští týden na Palackého třídě.
Brněnské koleje brousí firma vybíraná v soutěži. Dopravní podnik platí 140 000 korun za jeden kilometr. Často vybere zahraniční firmu, protože v Česku jich je podle podniku málo. Rychlost broušení je poměrně nízká a odpovídá pomalé chůzi. Někde jsou navíc koleje vlnkovité, takže se musí obsluha brusky vrátit a projít úsek podle potřeby ještě jednou či vícekrát. Vlnky mohou být viditelné i pouhým okem, ale obvykle se jedná o desetiny milimetru, což odhalí až speciální laser.
Logicky jsou koleje v horším stavu v místech, která jsou tramvajovou dopravou zatížená nejvíce. "Průměrně se vracíme na místo jednou za pět let. Častěji než ostatní musíme brousit například koleje do Bystrce, Líšně a Starého Lískovce," uvedl technicko-provozní ředitel podniku Vítězslav Žůrek. Na některých úsecích jezdí ve špičkách pracovních dnů tramvaje i po dvou až třech minutách v jednom směru, na řadě spojů je během celého dne pětiminutový interval.
Bruska pracuje v noci, kdy tramvaje nejezdí, aby se práce obešly bez výluk. Letos brusiči pracovali v okolí Mendlova náměstí a v ulicích Údolní, Táborská, Milady Horákové a Lidická.
(čtk)
Foto: DPMB