3. února 2022, lan
Jak byste zhodnotil rok 2021 z hlediska výkonů a tržeb ve vaší společnosti?
Rok 2021 byl druhým náročným a nestabilním rokem, kdy jsme opět přijímali řadu různých opatření kvůli celosvětové situaci, což nás všechny ovlivnilo a ještě ovlivňovat bude. V železniční dopravě jsme rostli například plným rozjezdem rychlíků z Liberce do Pardubic a Ústí na Labem, v závěru roku pak začaly jezdit naše osobní vlaky z Liberce až do Jaroměře. V autobusové dopravě jsme bohužel nezopakovali předchozí růstové období a přišli jsme o provoz v Královéhradeckém kraji.
Přestože v rámci výběrových řízení na nové linky je vícero kritérií, stále se klade velký důraz na cenu a také na kvalitu, respektive obměnu vozového parku. Při poklesů výkonů a prudce rostoucích cen energií je původní kalkulace výrazně narušená. Nakolik jsou objednavatelé přístupni jednáním o úpravě cen, případně původních závazků?
Ctíme uzavřené smlouvy a kontrakty, na růst nákladů pamatují indexací. S objednavateli jsme v pravidelném kontaktu, nejen kvůli rostoucím nákladům, ale třeba i kvůli situaci se zaměstnanci, protože současná situace, nemocnost a karantény mohou být ve veřejné dopravě limitní. Objednavatelům proto předáváme i informace o tom, jaký je u nás aktuální stav.
Má tato situace dopad i na modernizaci vozového parku?
Plníme podmínky uzavřených smluv a podle nich postupujeme v obnově a modernizaci vozového parku.
Jaký vývoj ve veřejné dopravě očekáváte v roce 2022?
Dříve jsme dokázali lépe hledět do budoucnosti. Za poslední dva roky si na to už ale příliš netroufám. Záležet bude hlavně na dalším vývoji s covidovým onemocněním a případných omezeních běžného života nebo na rostoucích nákladech. Věřím, že se s tím vším vypořádáme, naučíme se s tím žít a situace se zklidní.
S novým jízdním řádem na železnici se došlo i ke změnám dopravců na některých spojích. Jaké nové spoje budete v roce 2022 zajišťovat a jaké jsou vaše plány do budoucna?
S novým jízdním řádem v závěru roku 2021 jsme začali provozovat osobní vlaky na lince L3 z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Jaroměře namísto do Lomnice nad Popelkou. Ostatní vlaky se příliš nezměnily. Zásadní změnou u našich autobusů bylo jejich zapojení na Mladoboleslavsku do systému Pražské integrované dopravy, díky kterému se ukážou každý víkend dokonce až v Polsku. Kvůli této velké změně jsme vyměnili v provozovně Mladá Boleslav i odbavovací a informační systém. V novém roce chceme rozjet expresní autobusy mezi Prahou a Brnem nebo z hlavního města do Mostu. Budeme se účastnit dalších výběrových řízení v autobusové i železniční dopravě.
(lan)
Foto: Arriva