​České dráhy představily v Ostravě první novou třívozovou jednotku RegioPanter

​České dráhy představily v Ostravě první novou třívozovou jednotku RegioPanter

6.6. - České dráhy včera slavnostně pokřtily novou třívozovou soupravu RegioPanter, která bude už během tohoto měsíce nasazena na regionální trať z Opavy do Ostravy-Svinova v Moravskoslezském kraji. Jedná se o vůbec první třívozovou jednotku, která je součástí dodávky celkem 60 těchto vozidel od výrobce Škoda Group. Slavnostní křest proběhl v rámci veletrhu Rail Business Days v Ostravě. Jednotka RegioPanter řady 640.2 má kapacitu 234 míst a nabízí moderní a komfortní cestování v regionální dopravě 21. století.

„Třívozové Pantery jsou dalším příspěvkem do celkové obnovy vozového parku na české železnici. Naším cílem je dosáhnout postupně stavu, kdy cestujícího ani nenapadne vnímat moderní vlak jako něco mimořádného a nového, ale jako běžnou součást pohodlného, rychlého a spolehlivého cestování po železnici,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Jednotku, která se představuje na veletrhu v Ostravě, doplní během měsíce června ještě další třívozová souprava RegioPanter určená pro Moravskoslezský kraj. „Železniční doprava v Moravskoslezském kraji postupně prochází obměnou a modernizací, která zásadně zvyšuje komfort cestování v regionu. Nejnovější posilou jsou dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, které pořízujeme s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem a doplní do regionu již dodané moderní jednotky CityElefant a předchozí dvouvozové RegioPantery,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Jednou z priorit Moravskoslezského kraje je zatraktivnit hromadnou dopravu tak, aby odlehčila přetíženým silnicím. „Železniční doprava je pro náš kraj nejen s ohledem na zlepšování životního prostředí velmi důležitá. Jízda vlakem je bezpečnější, pohodlnější a často i rychlejší, než je cestování autem. Pro její další zatraktivnění je rozhodně na místě zvyšovat kvalitu vlakových souprav. Nový RegioPanter našim cestujícím nabídne příjemné klimatizované prostředí s pohodlnými sedačkami, dostatečné prostory pro kočárky, vozíky nebo jízdní kola, ale také zásuvky pro nabíjení nebo Wi-Fi. Samozřejmostí je bezbariérovost a informační systém, který počítá i s přítomností cestujících, kteří mají špatný zrak nebo neslyší,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Radek Podstawka a dodal, že nová souprava začne mezi Ostravou a Opavou jezdit ještě před letními prázdninami.

„RegioPanter je naše vlajková loď a mám radost, že si získal u cestujících velikou oblibu. Tato generace sice navazuje na předchozí dodávané elektrické jednotky, které jsou už v provozu v mnoha krajích, ale tato se od svých předchůdců významně liší. Jedná se zejména o systémy nové generace, a to jak trakční pohon, který je úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém včetně ETCS a vlak splňuje nejvyšší současné požadavky na bezpečnost. Podvozky mají vylepšený chod a vlak je prostornější a pohodlnější,“ řekl Tomáš Ignačák, President Regionu CZ/SK ve Škoda Group.

České dráhy provozují v Moravskoslezském kraji dvanáct moderních jednotek CityElefant, pět netrakčních jednotek push-pull a postupně je doplňují také dvou- a třívozové jednotky RegioPanter. Dva Pantery byly dodány již v minulosti pro linku Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport. Z nové generace RegioPanterů už byla dodána jedna nová dvouvozová jednotka řady 650.2 a do konce roku ji doplní další čtyři soupravy. Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické jednotky RegioPanter. V tomto případě půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU). Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů, určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.

Výbava elektrických jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
  • dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
  • (lan)

    Foto: ČD

    spinner