13. září 2016, red
12.9. - Veřejná podpora opatření pro snížení hluku na železnici z prostředků evropského programu CEF (Connecting Europe Facility) není považována za státní podporu. V praxi to znamená, že o evropské peníze lze zažádat, i když projekty snižování hlukových emisí v železniční dopravě získají podporu z národních zdrojů. Vyplývá to z vyjádření Evropské komise.
Příspěvky ze státních rozpočtů jednotlivých členských zemí EU chce Brusel omezit z důvodu zachování principů volné soutěže na 50 procent celkové částky investice. Železniční podniky a majitelé kolejových vozidel neměli v otázce 50procentní hranice jasno, protože se podpora národních vlád a Bruselu na instalaci tichých brzdových systémů do nákladních vagonů překrývala. Antimonopolní úřad Evropské komise první návrh německého spolkového ministerstva dopravy odmítl, protože celková dotační částka by přesáhla 50 procent investičních nákladů.
Z prostředků Connecting Europe Facility podporuje Evropská unie přestavbu vagonů z jedné pětiny. V této rozpočtové kapitole je k dispozici 20 milionů €. Nejbližší kolo podání žádostí o podporu začíná za několik týdnů. Členské země mohou vypsat své vlastní dotační programy, vůči Bruselu mají v tomto případě pouze oznamovací povinnost.
(red)