19. března 2016
Více než rok a půl uplynul od okamžiku, kdy byl oficiálně založen společný evropský podnik Shift2Rail. Od úplného počátku jeho přípravy uplynuly více než tři roky. Může se tedy zdát, že první výzva na podání projektů přichází relativně pozdě, že práce uvnitř samotného společného podniku nepostupovaly příliš rychle, že výběr asociovaných členů a výkonného ředitele trval příliš dlouho. To je na jedné straně pravda, ovšem na straně druhé je nutno přiznat, že vytvořit opravdu dobré výzvy na kvalitní projekty se nedá během několika týdnů.
Poradní orgány Shift2Rail JU, vědecká rada a SRG, vykonávají svou činnost velmi odpovědně a dokázaly, že ve společném podniku mají své opodstatnění. Na podzim loňského roku při schvalování MAAP, který byl výchozím dokumentem pro přípravu otevřených výzev na po-dání projektů, se ukázalo, že oba poradní orgány mají dostatečnou sílu k tomu, aby ovlivnily vývoj uvnitř společného podniku. Na základě doporučení SRG byly projekty první výzvy vypsány v polovině prosince 2015 a zdálo se, že i výkonný ředitel bude vybrán do konce roku 2015.
Složitý výběr výkonného ředitele
Společný podnik měl s výběrem osoby výkonného ředitele, jak se ukázalo, značné pro-blémy. Ačkoli před koncem minulého roku byli vybráni dva finální kandidáti a bylo rozhodnuto, že prozatímní výkonný ředitel skončí ve své funkci ke dni 15. února 2016, ve správní radě nakonec k finálnímu rozhodnutí o výkonném řediteli nedošlo. Prozatímní výkonný ředitel Christos Economou ukončil své působení k 31. lednu a v souladu s nařízením o společném podniku musel být nahrazen dalším prozatímním ředitelem, kterým se stal Keir Fitch. Na 16. února bylo naplánováno další jednání správní rady, na kterém došlo k dohodě o obsazení funkce výkonného ředitele. Výkonným ředitelem se s účinností od 1. května stal Carlo Borghini. Ten má zkušenosti z vedení společného podniku SESAR a z významné evropské instituce, kterou je EDA (European Defence Agency), kde působí v pozici director corporate services od července 2014 a kde má odpovědnost za celkové řízení finančních a lidských zdrojů a administrativních záležitostí. Předtím, od roku 2008 do roku 2014, zastával pozici zástupce výkonného ředitele pro společný podnik SESAR v Bruselu. V této funkci měl odpovědnost za řízení podniku a správu financí. Carlo Borghini má také zkušenosti z činnosti vedoucího útvaru interního auditu na Generálním ředitelství AGRI Evropské komise.
AŽD Praha je jediným zástupcem ve správní radě
Správní rada společného podniku potvrdila svým rozhodnutím 19 asociovaných členů, mezi kterými je společnost AŽD Praha. Ta se také díky svým zkušenostem stala jediným českým zástupcem ve správní radě S2R JU. K tomuto postavení je třeba firmě a jejím zástupcům ve společném podniku pogratulovat. Vzhledem k této skutečnosti rezignuje Ing. Michal Pavel z AŽD Praha na funkci ve skupině zástupců států (SRG) kvůli střetu zájmů. Jeho nástupce musí být ministerstvem školství jmenován do konce března 2016. Druhý žadatel o asociované členství, společnost OLTIS Group, se žádostí o přijetí za asociovaného člena neuspěla. Využila ale možnosti odvolacích procedur a její odvolání nyní řeší Evropský soudní dvůr. Ať již odvolání bude vyřízeno jakkoli, je vidět, že Česká republika má ve společném podniku velmi silné pozice. Má jednoho člena ve správní radě společného podniku, jednoho zástupce ve vědecké radě a předsedá skupině zástupců členských států.
Připravují se praktické aplikace jednotlivých projektů
Shift2Rail JU není ovšem osamocenou iniciativou. Výsledky projektů, které budou v nejbližší době řešeny, se musí promítnout do praktické aplikace v jednotlivých členských státech. Česká republika v tomto nesmí být a nebude výjimkou. Proto byla zahájena jednání o tom, jaká bude strategie implementace výsledků, jak mohou pomáhat vládní a státní instituce v procesu přípravy implementační strategie a podpory českých subjektů zapojených nyní i v budoucnu do řešení projektů. Dne 3. února byla v rámci této aktivity provedena prezentace společného podniku a jeho zástupců z České republiky v Poslanecké sněmovně parlamentu ČR. Výsledkem představení aktivit bylo usnesení podvýboru pro dopravu hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR o podpoře implementace technických specifikací pro interoperabilitu železničního systému (TSI), vytvoření jednotného evropského digitálního železničního prostoru, zapojení českých subjektů (především malých a středních firem) do společného podniku Shift2Rail (nařízení EU č. 642/2014) a rozvoje TEN-T priorit. Dále dne 4. února 2016 schválil Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR usnesení tohoto znění: „Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v souvislosti se zapojením českých subjektů do společného podniku Shift2Rail (nařízení EU č. 642/2014) doporučuje vládě České republiky pro příští rozpočtová období, aby v rozpočtových kapitolách věcně příslušných ministerstev byl brán zřetel na podporu vědeckovýzkumných projektů směřujících k naplnění zapojení České republiky.“
Lze tedy na závěr říci, že společný podnik se dostává do správného pracovního tempa a že i u nás doma se začínají stále více ozývat zájemci o spolupráci v projektech vypisovaných v Shift2Rail JU. Potvrzením tohoto trendu je účast deseti zástupců z ČR na workshopu k první výzvě na podání projektů, který se uskutečnil 1. února ve Vídni jako společná aktivita tří sousedních zemí – Rakouska, České republiky a Slovenska. Pokud bude třeba, zástupci členských států se vždy dokážou domluvit na podobných aktivitách, které povedou k dalšímu pozitivnímu vývoji ve společném podniku Shift2Rail. V dalších dnech, konkrétně v projektu IT2Rail, se 8. března 2016 uskuteční jednání Advisory Board, který je napojen na S2R IP4. Členem Advisory Board je Ing. Miroslav Haltuf a z tohoto jednání budou k dispozici rovněž potřebné informace.
O dalších aktivitách a rozvoji činnosti S2R JU vás budeme informovat po březnovém zasedání správní rady a pak následně po dubnovém jednání States Representatives Group. Další informace o dění v Shift2Rail JU jsou k dispozici u předsedy skupiny zástupců států (SRG) na mailové adrese miroslav.haltuf@hcomp.eu.
Ing. Miroslav Haltuf