26. června 2023, čtk
26.6. - Spolek Nebourat v sobotu na pražské Výtoni vyzval ministra dopravy Martina Kupku, aby neboural tamní železniční most přes Vltavu. Argumentem pro zachování mostu je podle spolku to, že je to kulturní památka, která utváří pražské panorama s výhledem na Vyšehrad. Namísto zbourání mostu podporuje iniciativa jeho opravu moderními metodami, řekla novinářům na happeningu spolku členka jeho předsednictva Ina Koldová. Kupka dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
"U každé památky je potřeba, aby se o ni její majitel staral. Majitelem mostu je stát, potažmo Správa železnic. Ta se ale o most nestará, a proto je rezavý a vlaky po něm jezdí malou rychlostí," uvedla Koldová s odkazem na situaci v jiných zemích v Evropě. Mosty nýtované konstrukce, mnohdy starší než ten v Praze pod Vyšehradem, jsou podle ní například ve Skotsku, Francii, v Rumunsku i dalších zemích v Evropě, kde se po rekonstrukci využívají pro dnešní potřeby dopravy.
Iniciativa připravila petici, v níž požaduje, aby ministerstvo dopravy a SŽ přehodnotily záměr demolice mostu mezi Smíchovem a Výtoní a následné výstavby nového mostu. Podle ní by naopak měly instituce zajistit opravu a zachování nýtované konstrukce mostu na jeho současném místě.
Podle některých expertů je most ve špatném stavu a jeho rekonstrukce by byla drahá, dlouhá a výsledek by měl výrazně nižší životnost než most nový. Koldová upozornila na to, že cena případné opravy mostu dosud nebyla vyčíslena. "Nevíme, kolik to bude stát, zatím to nikdo nenacenil. My jsme vyzvali otevřeným dopisem ministra Kupku, aby nacenil rekonstrukci, tedy opravu mostu moderními materiály, kterou podporujeme my i památkáři," řekla.
Pod mostem organizátoři sobotního happeningu umístili informační stánek, kde mohli zájemci zjistit více o historii i možné budoucnosti chráněného mostu a podepsat petici za jeho zachování. Podle Koldové ji podepsalo zatím zhruba 16 000 lidí. Součástí akce bylo také umělecké představení. Divadelníci vyrobili zmenšenou verzi výtoňského mostu, kterou jim pomáhali opravit loutky, přítomné děti i mnozí dospělí. Konstrukci mimo jiné zpevnili nýty a záplatami z barevných papírů a namalovali ji výraznými barvami.
SŽ na obnovu mostu vypsala mezinárodní soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Tato varianta vyvolala u části laické veřejnosti i některých odborníků nevoli.
Proti záměru se vyjádřil Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování mostu. Zachování památkově chráněné konstrukce požaduje i Národní památkový ústav. Zachování mostu podporuje pražské zastupitelstvo i městské části Praha 5 a Praha 2. Naopak sedm z deseti odborníků na mezinárodním kolokviu ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce. Například podle ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Jiřího Kolíska se oprava, která zajistí odolnost očekávanému dopravnímu zatížení a dostatečnou životnost, zdá být neproveditelná.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN