Přístavní centra založila asociaci příbřežních sítí

Evropa

V první polovině letošního roku byla pod názvem Euro-coast Network Association (ENA) založena Evropská asociace příbřežních sítí. Její založení iniciovala přístavní centra dopravy Ro-Ro pěti zemí: Německa, Belgie, Francie, Irska a Španělska. Úkolem asociace je realizace projektu Mořské dálnice, který je součástí rozvojového dopravního programu TEN Evropské unie. Jeho cílem je převést za pomoci atraktivních liniových spojení do budoucna více nákladní dopravy ze silně přetížených silnic na moře.

Mořské dálnice V souladu s intencemi EU plánuje asociace efektivní a vysoce frek-ventované služby Ro-Ro mezi členskými přístavy Cuxport (Cuxhaven, Německo), Ostende (Belgie), Cherbourg (Francie), Rosslare (Irsko) a Ferrol (Španělsko). Hodlá tak v těsné spolupráci s rejdaři vytvořit pro dopravce a speditéry novou nabídku, která jim napomůže lépe zvládat situace dané narůstajícím mýtným, omezenými dobami řízení a ucpanými evropskými komunikacemi. V současnosti probíhají ekonomická hodnocení projektu. Na ně naváže formulace business plánu a projednání se zainteresovanými rejdaři. Na realizaci koncepce by měla poskytnutím podpůrných prostředků přispět EU. ENA má velký zájem o to, aby pro projekt získala také dopravce a odesílatele, kteří by se stali jeho spolurealizátory. Zatím předpokládá frekvenci šesti odjezdů lodí týdně v obou směrech. Každý z pěti přístavů poskytuje četné další služby.

Cuxport je nejsevernějším členem ENA Přístav Cuxport přináší do svazku mimo jiné excelentní spojení na Skandinávii, Finsko a celé východní Pobaltí včetně Petrohradu. Realizace plánů ENA znamená přeložení dopravních proudů ze silnice na vodu s optimalizovanou dobou přepravy a úsporou nákladů na cestě z Ruska, Švédska, Finska a Norska do jihozápadní Evropy a zpět. „Počítáme s účastí odesílatelů a dopravců kolem Baltu. Pro ně se otevře s novými spojeními v jihozápadní Evropě řada strategických výhod,“ řekl V. W. Tholi, viceprezident ENA a ředitel marketingu Cuxportu.

Nové perspektivy S Evropskou asociací příbřežních sítí se členským přístavům včetně Cuxportu otevírají nové perspektivy. Přístav Cuxport je z nich nejmladší – byl založen v roce 1997, avšak s pozoruhodnou skladbou a objemem služeb. Loni bylo v jeho více-účelovém terminálu přeloženo 1,2 milionu tun, včetně návěsů, projektových komplexů, velmi těžkého zboží a pojízdných zásilek. Většinu obratu přitom vytvořila doprava Ro-Ro. Kolem 150 tisíc nových automobilů směřovalo do Velké Británie a východního Pobaltí – ze značné části šlo o vozy BMW. Před otevřením je víceposchoďové zastřešené parkoviště jako mezisklad pro 6000 automobilů. Se svou polohou, vybavením a motivovaným dynamickým personálem má Cuxport v rámci ENA dobré předpoklady pro inovativní logistiku. (jk)

spinner