CLECAT

Evropští speditéři se v Bruselu sešli pod heslem „udržitelná logistika“

Každoročně na konci listopadu vítá Brusel evropské speditéry a logistiky na Speditérském dni (Freight Forwarders Day), po němž již rovněž tradičně následuje valná hromada Asociace evropských spedičních svazů (CLECAT). Loňské zasedání asociace bylo o to významnější, že na další dva roky volilo nové členy představenstva a pracovních skupin. Svaz spedice a logistiky ČR, který je řádným členem asociace CLECAT, zastupoval v Bruselu jeho výkonný ředitel Ing. Jan Ekl. O svých dojmech z jednání napsal následující příspěvek.

Na Speditérském dni jsme se sešli pod společným heslem Udržitelná logistika – životní prostředí pro lepší business a tato témata prostupovala většinu jednání a diskusí. Za řečnickým pultem vystoupili odborníci ze sdružení CLECAT, ale také zástupci evropských institucí a dalších organizací – například ředitel generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energetiku (DG TREN) Matthias Ruete, Dirk Sterckx a Inés Ayala Sender z výboru pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu či generální sekretář Mezinárodního dopravního fóra (ITF) Jack Short.

Zasedání zahájil krátkým projevem prezident sdružení CLECAT

Jean-Claude Delen. „Nákladní doprava se opírá o mezinárodní obchod, který v současné době stále roste a mezinárodní nákladní doprava představuje jeho nejdůležitější součást,“ řekl mimo jiné. Zdůraznil, že je zcela jasné, proč se speditéři v Bruselu sešli: hledají společný jmenovatel pro řešení existujících problémů kolem nich. Podle Jean-Clauda Delena musí dopravní odborníci, kteří hledají cesty pro další rozvoj dopravy a přitom navrhují politickým představitelům řešení, umět velmi dobře argumentovat, protože když někdo nerozumí tomu, co znamená logistika, nemůže porozumět ani pojmu sustainable logistics. Nakonec vyjádřil Jean-Claude Delen přesvědčení, že speditéři představují v současné době první linii v zápase o efektivitu dopravy a změny v mezinárodním businessu.

Efektivní logistika potřebuje peníze

Ředitel DG TREN Matthias Ruete ve svém projevu poukázal na potíže, k nimž dochází v evropských institucích při projednávání požadavků dopravců. Uvedl, že se v uplynulé době spolu s viceprezidentem EK zodpovědným za dopravu Jacquesem Barrotem snažil předkládat problémy a požadavky dopravců a logistiků co nejčastěji na pořad jednání Evropské komise a Evropského parlamentu. Podle Matthiase Rueta se nyní ukazuje, že pro spediční obor a logistiku je dnes nejdůležitější kvalita. „Potřebujeme se tedy více zaměřit na efektivitu práce a kvalitu v každém oboru,“ zdůraznil. Následkem příliš nízkých investic je nyní evropská infrastruktura podinvestována, a proto se nepodařilo zachytit raketový nástup mezinárodního obchodu, pokračoval Matthias Ruete. „Teď musíme hlasitě zvonit na zvonec o peníze,“ zdůraznil. „Je nejvyšší čas, protože situace je velmi kritická.“ Projev Matthiase Rueta přítomní vřele přijali.

Podle europoslance Dirka Sterckxe dnes existuje více problémů než možných řešení. Například kongesce se už vyskytují prakticky ve všech odvětvích dopravy – nejen v námořních přístavech, na letištích a v silniční dopravě, ale také ve vnitrozemské říční dopravě. Zhoršuje se životní prostředí a bohužel se na tom podílí velmi významně také doprava. V dopravě roste nedostatek pracovníků, což je ovšem bolestí snad všech průmyslových oborů, nejen dopravy a logistiky.

Život dopravců bude stále více ovlivňovat požadavek bezpečnosti. Dirk Sterckx stejně jako řada dalších odborníků na dopravní problémy směřuje svou pozornost na železnici a její možnosti. Navrhuje otevřít kabotáž pro Evropu, podle něj to přinese zlepšení a větší efektivnost v dopravě. Projekt transevropské sítě železnice má ještě možnosti pro další rozvoj, na silnicích jsou však možnosti rozvoje už limitovány, řekl Dirk Sterckx.

V centru pozornosti silniční doprava

Mezi projednávaná témata patřila také silniční doprava, která se ocitla ve většině evropských zemí pod palbou neustálé kritiky. Je však nutné si uvědomit, že právě tento druh dopravy zajišťuje největší porci dopravního koláče, zaznělo z úst více řeční-ků. Silniční přepravu považují za hlavního tahouna evropské ekonomiky.

Problémy související se silniční dopravou jsou v Evropě dobře známé a diagnostikované. Patří mezi ně nedostatek vyškolených řidičů, národní předpisy a jejich vzájemné evropské křížení a omezování, nedostatečná infrastruktura a ochrana životního prostředí. Je třeba, aby všichni přijali fakt, že nikde nelze jednotlivé druhy dopravy zcela nahradit, naopak všechny musí fungovat dohromady, protože jen tak lze docílit dostatečné efektivity.

V předsednictvu nově kolegové ze Slovenska a z Polska

Valnou hromadu zakončila volba prezidenta a předsedů odborných výborů sdružení na příští dva roky. Mezi kandidáty se objevila také jména našich kolegů ze Slovenska a z Polska, což jsme uvítali, neboť zájmy středoevropských zemí je třeba hájit přímo v řídících výborech sdružení. Pozici prezidenta obhájil Jean-Claude Delen, poděkování za dosavadní úspěšnou práci a potlesk přítomných získal odstupující sekretář Han van Os z nizozemského sdružení speditérů FENEX.

Přítomní nakonec jednohlasně za člena představenstva zvolili dlouholetého odborníka v oblasti námořní přepravy Jerzyho Wójtowicze z Polska. Do Institutu pro bezpečnost byl na pozici viceprezidenta zvolen František Komora ze slovenského Zväzu logistiky a zasielateľstva.

CLECAT letos slaví 50 let existence

V letošním roce oslaví CLECAT padesáté výročí své existence. Asociace plánuje při této příležitosti oslavy a společná setkání v rámci členské základny a představitelů evropských organizací. Pokladník asociace Collin Beaumont oznámil, že pro oslavu CLECAT vyčlenil rezervu zhruba 50 tisíc €.

Přejme sdružení CLECAT hodně úspěchů při jednání na půdě evropských organizací, neboť logistika pro svůj vliv na ekonomiku a utváření hospodářského života v současné době přitahuje pozornost nejen odborníků, ale i vysokých politiků. Dobré práce při prosazování zájmů spedice a logistiky je potřeba na všech úrovních. Ing. Jan Ekl,

Svaz spedice a logistiky ČR

spinner