Svaz spedice a logistiky

Firmy nabídnou zákazníkům více informací

Říjnové zasedání Expresního klubu SSL řídil jeho nový předseda Jan Kučera, ředitel podniku Bohemia Cargo z Děčína. Na pořadu jednání klubu byla problematika sběrných služeb v národní a mezinárodní přepravě kusových zásilek, vývoj služeb segmentu KEB (kurýrní, expresní a balíkové služby), problematika paletových hospodářství, skladování a poslední vývoj v oblasti logistiky. Problematiku mezinárodní sběrné služby, která je klíčovou činností řady spedičních firem, účastníci projednávali ze tří hledisek.

Cenové vlivy předpokládané v příštím roce: Skupina analyzovala očekávané dopady budoucího období na sazby v tomto oboru podnikání. Jedná se především o vliv mýtného na německých dálnicích, jež má být vybíráno od počátku příštího roku a které se dotkne převážné většiny sběrných linek provozovaných silniční dopravou, jež vedou z ČR do západní Evropy. Účastníci dále věnovali pozornost růstu cen motorové nafty a jeho vlivu na náklady těchto služeb.

Potřeba většího množství informací: Skupina se dohodla na návrhu představenstva SSL, aby se od příštího roku zlepšila informovanost zákazníků doma a v zahraničí o existujících spojeních sběrné služby. Internetové stránky svazu sice informují o nabídkovém spektru svých členů a o tom, zda provozují dopravu kusových zásilek (tuto nabídku uvádí 91 firem), neupřesňují však jednotlivé mezinárodní relace a zákazník je nucen dotazovat se v každém podniku. Nová webová podstránka by měla uvést přehled hlavních mezinárodních relací, na kterých se jednotlivé členské podniky SSL podílejí, s možností okamžitého kliknutí na internetové stránky těchto firem.

Odpovědnost podle CMR: Skupina konstatovala, že se přes snahy spedice nedaří změnit postoj ČR k protokolu OSN z konce 70. let, který se týká změny finanční odpovědnosti automobilového dopravce podle úmluvy o přepravní smlouvě v kamionové dopravě. Nezměněná česká verze znamená výrazně vyšší finanční odpovědnost českých dopravců. Bylo doporučeno zapojit do jednání s ministerstvem dopravy také vedení Svazu dopravy a Sdružení ČESMAD Bohemia.

Segment služeb KEB podporuje růst ekonomiky

Pracovní skupina se seznámila s nedávno publikovanou studií institutu dopravy univerzity v německém Kolíně nad Rýnem, která se týká oboru KEB – kurýrních, expresních a balíkových služeb. Skupina došla k závěru, že tyto služby mají velký vliv na hospodářství, neboť podporují jeho produktivitu a růst. Studie klade otázku: Co by se stalo, kdyby noční zákazy letů, překážky v silniční dopravě, omezování rychlosti pro malá nákladní vozidla a další omezování dopravy snížilo výkonnost služeb KEB a tento obor by nemohl nabízet své časové a kvalitativní záruky? Důsledkem by byl růst nákladů a snížení konkurenceschop­nosti podniků, jež služby KEB využívají.

Nemenší pozornost skupina věnovala německému projektu Dopravní management v dopravě a logistice (Verkehrsmanagement in Transport und Logistik – VMTL), na němž pracuje pět renomovaných firem a který podporuje německé spolkové ministerstvo pro výzkum a rozvoj. Firemními partnery jsou Daimler-Chrysler, Ericsson, IBM, PTV a Hermes Versand Service (dceřiná společnost zásilkového obchodního domu Otto). Projekt vychází z toho, že požadavky na služby KEB se nebudou do budoucna výrazně měnit, změn dozná spíše jejich logistické zapojení. Využití nové techniky poskytne možnosti tyto postupy výrazně optimalizovat.

(jk)

spinner