Petr Kašík (Svaz dopravy ČR) pro DN

Návrh zákona o veřejných službách je přijatelný kompromis

Návrh zákona o veřejných službách je přijatelný kompromis

Pokud Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky do voleb neschválí zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, bu-dou dopravci i cestující na potřebnou normu muset čekat možná i několik dalších let. Zatím hospodářský výbor sněmovny vládní návrh zákona v polovině března doporučil k přijetí (viz DN 12/10). O vzniku zákona a aktuálním vývoji při jeho přijímání jsme hovořili s výkonným ředitelem Svazu dopravy ČR (SD ČR) Petrem Kašíkem.

„Jak probíhala příprava zákona o veřejných službách v přepravě cestujících?“

„Cesta návrhu zákona byla nesmírně složitá a dlouhá. První kroky směřující k jeho přípravě byly zahájeny v roce 2006 a po nich následovala opakovaná meziresortní připomínková řízení, která nakonec vedla až k náročnému projednávání zákona v legislativní radě vlády v prvních měsících letošního roku.

Celý proces přípravy návrhu zákona o veřejných službách v přepravě cestujících na vládní úrovni byl pak před jeho předáním Parlamentu České republiky završen v únoru. Tehdy vláda po projednání návrh zákona schválila ve znění stanoviska legislativní rady vlády a zároveň požádala o jeho přijetí v prvním čtení, což Poslanecká sněmovna neakceptovala, ale zkrátila lhůty pro projednání. Ve druhém čtení byl přednesen a schválen pozměňovací návrh podpořený hospodářským výborem, který požadoval upřesnění ochrany vkládaných investic do veřejné dopravy.

Zástupci Svazu dopravy se velmi aktivně účastnili všech jednotlivých etap přípravy zákona. V průběhu přípravy vznášeli řadu připomínek a jsem si jist, že výrazně přispěli k úspěšnému projednání návrhu vládou. Svaz dopravy ČR zákon pokládá za nesmírně důležitý pro to, aby bylo možné dosáhnout zajištění provázanosti dopravy na celostátní, krajské i místní úrovni, a to při nastolení rovného a stabilního podnikatelského prostředí v oblasti veřejné dopravy.“

„S jakými připomínkami se na vládu obracel Svaz dopravy konkrétně?“

„Aby se zákon nestal bezzubým, svaz mimo jiné požaduje zejména vypracování doprovodné vyhlášky o postupech pro určení a kontrolu maximální výše kompenzace. Ta by měla v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropského společenství upravovat ekonomicky oprávněné náklady, výnosy a provozní aktiva, jež smějí být využity pro sestavení finančního modelu. Rovněž by měla upravovat způsob sestavení finančního modelu, jakým ekonomicky oprávněné náklady, výnosy a provozní aktiva dopravce prokazuje objednateli. Dále také způsob výpočtu čistého příjmu a maximální dovolenou míru výnosu na kapitál.

Rovněž jsme žádali, aby byly stanoveny minimální hodnoty a ukazatele standardů kvality a bezpečnosti a způsob jejich prokazování pro dopravce, který poskytuje veřejné služby v přepravě cestujících. Mezi naše další připomínky patřilo stanovení požadavků a postupů pro zajištění technické a provozní propojitelnosti elektronických systémů plateb a odbavení cestujících i potřebných zařízení a technologií.“

„Byly tyto připomínky do vládního návrhu zapracovány?“

„Mohu říci, že návrh zákona je přijatelným kompromisem, který má silnou podporu odborné veřejnosti, dopravců a odborů.“

„Zákon hovoří o možnosti ustanovit organizátora veřejné dopravy a zavádí standardy kvality v dopravě. V čem vidíte přínos těchto ustanovení?“

„Možnost zřídit organizátora veřejné dopravy, který nesmí provozovat veřejnou drážní osobní dopravu nebo veřejnou linkovou dopravu, ze strany krajů a obcí, zlegalizuje současný stav věcí. Pro efektivní řízení veřejné dopravy jsou totiž vždy rozhodující místní podmínky, a proto byl v některých krajích organizátor již zřízen. Rozhodující pro jeho roli ve vazbě na toky cestujících by měla být optimalizace dělby práce mezi železniční osobní a autobusovou linkovou dopravou.

Zákon stanovuje minimální hodnoty a ukazatele standardů kvality a bezpečnosti, které musí splňovat dopravci, aby s nimi mohly být uzavřeny smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, a způsob jejich prokazování. Pod tyto meze nebude možné jít a kvalita i bezpečnost přepravních služeb tím jednoznačně vzrostou.“

„Co by znamenalo případné nepřijetí zákona?

„Pokud bude zákon o veřejných službách v přepravě cestujících v navržené podobě přijat, odstraní se mnoho nejasností a může se přede-jít rozporům s vazbou na platné nařízení EK č. 1370/2007, které je pro Českou republiku platné a účinné již od 3. prosince loňského roku.

Naopak v případě nepřijetí vznikne velký prostor pro nejasnosti a spory, a to v tak klíčových oblastech, jako je postup při výběru dopravce pro uzavření smlouvy, dohled a přezkum uzavřených smluv a určení výše kompenzace. Nepřijetí zákona by mělo negativní dopad jak na dopravce, tak na veřejnou správu a veřejné rozpočty. Právě tato skutečnost přispěla k tomu, že poslední fáze při vypořádávání připomínek se spolu s ministrem dopravy osobně zúčastnili také prezident Svazu dopravy a zástupci odborových svazů v dopravě. Materiál projednala rovněž dopravní tripartita.

„Očekáváte tedy brzké schválení zákona?“

„Pokud návrh zákona Poslanecká sněmovna neschválí ještě před volbami, vrátí se zpět do legislativního procesu a bude muset být znovu projednán a předložen vládě. Dosavadní zkušenosti s přípravou tohoto složitého zákona nasvědčují tomu, že v takovém případě by došlo ke značnému zpoždění při jeho přijímání, a to možná i v řádu let, a k devalvaci odvedené práce všech zúčastněných. Prakticky poslední možnost pro schválení zákona touto sněmovnou bude na její dubnové schůzi.“

Pavel Toman

spinner