Podnikatelská mise Svazu dopravy ČR

Podnikatelská mise Svazu dopravy letos směřovala na sever

Svaz dopravy ČR uspořádal na přelomu srpna a září podnikatelskou cestu za logistikou na sever Evropy. Účastníci mise navštívili přístavní logistické terminály v oblasti Helsinek a seznámili se s provozováním a řízením veřejné dopravy v Petrohradě a Moskvě. Navštívili rovněž nový závod, který buduje Volkswagen v ruské Kaluze.

Jako první čeští podnikatelé navštívili přístavy a logistická zařízení ve finském hlavním městě Helsinkách. Jejich význam pro finskou ekonomiku ilustruje skutečnost, že přes ně prochází třetina finského námořního zahraničního obchodu. Přístavy odbavují kontejnery,

Ro-Ro plavidla i osobní dopravu a jejich součástí je také ropný terminál.

Účastníci mise se seznámili s nově budovaným přístavem v helsinské čtvrti Vuosaari, kterým Finsko reaguje na rostoucí konkurenci v dopravě a logistických službách. Nový přístav bude napojen na hlavní finskou silniční i železniční síť a získá přímé spojení s dalšími významnými finskými logistickými středisky. Již v současnosti se do něj soustřeďuje celá řada logistických služeb.

Severská logistika na kolejích

Čeští podnikatelé dále navštívili největšího finského železničního dopravce – společnost VR Cargo. Jeho představitelé při setkání s českou delegací zdůraznili, že VR Cargo se v pos-ledních letech transformovala z dodavatele pouhých dopravních služeb na poskytovatele komplexních logistických řešení. Hlavním zákazníkem společnosti je dřevozpracovatelský průmysl; ve spolupráci s ním VR Cargo vybudovala systém, který umožňuje rychlou přepravu suroviny z lesů do zpracovatelských závodů. Stále důležitější jsou komplexní logistická řešení typu „all-inclusive“, uvedli zástupci VR Cargo při prezentaci firmy českým návštěvníkům. Poskytování lepších dopravních služeb podle jejich slov znamená především zdokonalování všech částí logistického řetězce.

Petrohradské zastavení

Z Helsinek se podnikatelé přesunuli vlakem do ruského Petrohradu, kde navštívili řídicí dispečink metra a mohli se seznámit s řízením jeho provozu. Petrohradský dopravní podnik představil českým návštěvníkům systém podzemní dráhy a vozového parku, včetně historie budování metra, která začala těsně před druhou světovou válkou. Dnes má petrohradské metro čtyři linky a 59 stanic.

V městě na Něvě navštívila česká mise také závod Eskomstrojmontaž-Servis, který patří mezi přední ruské výrobce eskalátorů. Společnost eskalátory vyrábí, instaluje a zajišťuje jejich údržbu a opravy. Ředitel a majitel firmy Anatolij Varnakov provedl české návštěvníky závodem a seznámil je s celým programem firmy, která podle jeho slov působí nejen v Rusku, ale i v řadě dalších zemí.

Nový závod Volkswagenu v Kaluze

Posledním navštíveným místem byl nově budovaný závod OOO Volkswagen Rus ve městě Kaluga, vzdáleném necelých 200 kilometrů jihozápadně od ruské metropole Moskvy. Návštěvníky přivítali generální manažeři Miroslav Vlasák a Petr Linhart s rozsáhlou prezentací projektu, jehož cílem je výrazné zvýšení odbytu vozidel Škoda, která jsou jinak v Rusku znevýhodněna vysokými dovozními cly.

V první fázi se v Kaluze montují částečně rozložené vozy Volkswagen a Škoda. Souběžně se začala budovat kompletní výroba se svařovnou, lakovnou a montáží. Zahájení provozu je plánováno na první polovinu roku 2009. Cílem projektu je zvýšit ruský odbyt z dnešních zhruba deseti tisíc na třicet tisíc vozidel Škoda ročně a vedle modelu Octavia výhledově v Rusku montovat také vozy Fabia a Superb.

u u u u u u

Účastníci mise při návratu pozitivně hodnotili kalužský závod, který představuje velkou příležitost, byť doprovázenou řadou rizik, jež přináší investování v Rusku. Rovněž oceňovali vysokou úroveň logistiky ve Finsku a význam, jaký Finové kladou na budování kvalitní dopravní infrastruktury. Za impozantní a nadčasový označili zejména projekt nového přístavu ve Vuosaari.

(pat)

www.svazdopravy.cz

spinner