4. března 2004
Česká asociace nákupu a logistiky (ČANL) hodlá zvyšovat efektivitu nákupních a logistických činností podniků a institucí v České republice, zlepšovat profesní podmínky pro vykonávání funkce manažera nákupu a logistiky a podporovat zavádění progresivních metod a technologií do nákupních a logistických procesů. Na otázky, jak se tyto cíle asociaci daří naplňovat, nám odpověděl jeden z jejích zakládajících členů a současný předseda ing. Zdeněk Franek.
„Kdy jste založili Českou asociaci nákupu a logistiky?“
„ČANL vznikla před třemi lety na základě iniciativy ředitelů nákupu velkých podniků. Potřebovali jsme představit nákup v roli nikoli podpůrné činnosti pro výrobu, jak tomu bývalo za socialismu, ale jako logistický postup, kterým firma dosahuje většího zisku – s heslem ,Koruna ušetřená v nákupu znamená korunu zisku‘. Nákup v moderním pojetí zlevňuje výrobu, snižuje cenu výrobků, a tím je pomáhá prosadit na trhu. Šetří i vstupy do podniku jako celku.
Hodnocené firmy jsou zařazovány do databáze dodavatelů, ohodnoceny certifikáty asociace a v rámci výběrových řízení mohou být poptávány jako možní dodavatelé velkými podniky
Když jsem před třemi lety spoluzakládal asociaci, pracoval jsem tehdy jako ředitel nákupu Vítkovic, a. s. Dále se na vzniku asociace podíleli ředitelé nákupu Škody Energo, Unipetrolu, Českého Telecomu a společnosti Osinek. Postupem času došlo k obměně členů výboru. Letos na podzim se bude konat řádná valná hromada asociace, která bude volit nový výbor.“
„Jaké konkrétní činnosti ČANL vyvíjí?“
„Naše činnost se zaměřuje dvěma směry – na kvalitu nákupčích a na kvalitu dodavatelských firem. Společně s brněnským institutem B.I.B.S. provádíme školení nákupčích, které může být ukončeno dosažením titulu MBA. Naše druhá hlavní aktivita směřuje k dodavatelským firmám. Naším cílem je vytvořit v rámci asociace databázi dodavatelů. Proto jsme vytvořili systém hodnocení s názvem Supply Potention Analysis, který by měl ukázat komplexní potenciál firmy. Tento systém je kompatibilní s evropským systémem EFQM. Hodnocené firmy jsou zařazovány do databáze dodavatelů, ohodnoceny certifikáty asociace a v rámci výběrových řízení mohou být poptávány jako možní dodavatelé velkými podniky. Odběratelům tento systém zase přináší důležité informace o dodavatelích.“ Předpokládáme, že nejpozději do dvou let by databáze měla obsahovat několik tisíc subjektů a bude plně použitelná.
„Daří se tento systém hodnocení firem uvádět do praxe? Dosáhla už vaše databáze takové velikosti, aby ji bylo možné využívat?“
„Databázi jsme začali vytvářet loni na podzim a dnes je v ní už několik desítek podniků. Certifikát stojí od 20 do 100 tisíc Kč, podle velikosti firmy. Předpokládáme, že nejpozději do dvou let by databáze měla obsahovat několik tisíc subjektů a bude tak plně použitelná.“
„ČANL rovněž organizuje různé konference nebo se na nich partnersky podílí…“
„Dvakrát do roka pořádáme konferenci asociace, jejímž smyslem je – kromě přednášek o nových trendech v oboru – vytvořit prostor pro setkávání ředitelů nákupu velkých firem, aby si mohli navzájem vyměňovat zkušenosti a hovořit o problémech. V loňském roce jsme se také podíleli na 7. ročníku mezinárodního fóra logistiky a dopravy Eastlog 2003, které se v říjnu konalo v Praze.“
„Jak se uplatňuje logistika v oblasti nákupu?“
„Aby mohlo dojít k efektivní úspoře peněz, musí být manažeři nákupu schopni zpracovat logistický přepravní řetězec od dodavatele k odběrateli a k výrobě. Na počátku je samozřejmě jednání s dodavatelem o ceně, ale naším cílem je vybrat si kvalitního dodavatele a pak s ním dlouhodobě spolupracovat. V této druhé fázi společně hledáme uplatňováním logistických principů úspory především v rámci dopravy a skladování.“
„Připravuje se ČANL na vstup naší země do EU? A domníváte se, že české firmy jsou na tuto událost dostatečně připraveny?“
„V dubnu pořádáme konferenci, na níž by se mělo hovořit o nejasnostech spojených v našem oboru se vstupem země do unie. Chceme pozvat odborníky na evropské právo, zkušené speditéry, kteří mají znalosti s fungováním dopravně-logistických systémů v EU, a odborníky z dalších oborů.Většina zahraničních investorů a odběratelů přichází do ČR z unie a certifikace auditem SPA, který je kompatibilní s evropským systémem ESQM, může firmám pomoci při získávání zakázek. Certifikace auditem SPA, který je kompatibilní s evropským systémem ESQM, může firmám pomoci při získávání zakázek. Pokud jde o připravenost našich firem na vstup do EU, domnívám se, že většina z nich nechává příliš mnoho věcí na poslední chvíli, ale současně předpokládám, že většina firem tuto změnu nakonec zvládne.“
Pavel Toman
Česká asociace nákupu a logistiky spolu s Brno International Business School zvou na konferenci „Trendy nákupu a logistiky v roce 2004“, která se koná 15. dubna 2004 v Brně.