20. září 2015

Největší český železniční nákladní dopravce, společnost ČD Cargo, přepravil za prvních šest měsíců tohoto roku celkem 32,9 milionu tun zboží, což je meziročně o zhruba 1,3 milionu tun méně. „Ztratili jsme především přepravní objemy jednotlivých vozových zásilek. Aktuálně nízké ceny nafty ještě více zvýhodňují kamionovou dopravu, takže mnohdy nejsme schopni nabídnout konkurenceschopnou cenu,“ komentoval pololetní výsledky předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
Naopak v segmentu ucelených vlaků je ČD Cargo mírně nad plánovanými přepravními objemy, postupně se také zvyšuje přepravní aktivita dceřiných společností v zahraničí. „Pololetní výsledky ČD Cargo hodnotím v zásadě pozitivně a na úrovni stávajících možností firmy. A to i přesto, že výsledek nedosahuje úrovně loňského roku. Musíme si uvědomit, že konkurenční prostředí je v nákladní dopravě rok od roku silnější. Dnes bojujeme o každou přepravenou tunu a korunu tržeb s ostatními železničními dopravci z tuzemska a okolních států, ale i s kamionovou dopravou,“ pokračoval Ivan Bednárik.
Konkurenční tlak je prý veliký, ve svém důsledku se odráží v nižší profitabilitě realizovaných přeprav a v některých případech také jejich úplné ztrátě. „Z pohledu českých účetních pravidel se tak individuální výsledky Carga v pololetí pohybují na úrovni vyrovnaného hospodaření,“ konstatoval předseda představenstva ČD Cargo. Přepravy jednotlivých vozových zásilek (JZ) vážou velké množství kapacit a jsou pro ČD Cargo dlouhodobě nerentabilní. Především kvůli tomu společnost prošla restrukturalizací, díky které se hospodaření JZ v posledních letech postupně zlepšilo. Nyní se však pozitivní trend předchozích období zastavil. „Dlouhodobým cílem společnosti je vyrovnané hospodaření jednotlivých vozových zásilek. Startujeme řadu optimalizačních opatření na straně tržeb i nákladů s cílem stabilizovat hospodaření tohoto segmentu a posílit naši konkurenceschopnost na dopravním trhu. Probíhají také jednání s ministerstvem dopravy a dalšími institucemi o narovnání podmínek pro železniční nákladní dopravu. Připravujeme opatření a strategii, která by na železnici mohla přinést nové přepravy,“ dodal Ivan Bednárik.
Skupina ČD zůstává v pololetí 2015 zisková
Pokud jde o hospodaření celé skupiny České dráhy, ta vykázala podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) za první pololetí letošního roku čistý zisk 102 milionů Kč. Pozitivně se do výsledku promítlo hospodaření osobní dopravy, kde meziročně rostly tržby (o 245 milionů na 10,5 miliardy Kč) i přepravní výkon (o 101 milionů na 3,48 miliardy osobokilometrů) a také ziskový segment nákladní dopravy. Přes masivní výlukovou činnost se národnímu dopravci podařilo udržet počty cestujících na loňských číslech (85,5 milionu). „Jsem přesvědčen, že cestující vnímají pozitivní změny v kvalitě našich služeb. Proto chápou i dočasné nepohodlí, které přinášejí stavby na železniční infrastruktuře v majetku SŽDC. Současný počet výluk nemá v historii obdoby, potýkáme se s problémy se zajištěním dostatečného počtu náhradních autobusů, se zpožděními a omezením některých služeb, jako je třeba přeprava kol a větších zavazadel,“ podotkl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Ze statistiky vyplývá, že se v prvním pololetí opět prodloužila vzdálenost, na kterou zákazníci s národním dopravcem cestují, a zároveň se zvýšila i průměrná obsazenost nabízené kapacity vlaků. Provozní hospodářský výsledek před odpisy (ukazatel EBITDA) vykázal třináctiprocentní meziroční nárůst, to je o 292 milionů Kč. „Díky vyšším tržbám a úsporám režijních nákladů se podařilo v segmentu osobní dopravy snížit podle IFRS ztrátu z loňských 262 na letošních 78 milionů Kč. To je více než sedmdesátiprocentní meziroční zlepšení. Dosáhli jsme toho, přestože jsme investovali dalších 1,8 miliardy do modernizace vozidel, čímž se logicky zvýšily také odpisy,“ shrnul.
Podle Pavla Krtka je pozitivní zprávou, že se ČD daří i na liberalizovaném trhu železniční nákladní dopravy, a to i přes silné konkurenční prostředí, v němž se ostatní železniční dopravci soustředí především na profitabilní přepravy ucelených vlaků. Navzdory nenaplnění plánovaného objemu přeprav jednotlivých vozových zásilek realizoval segment nákladní dopravy za první pololetí letošního roku čistý zisk podle IFRS ve výši 216 milionů Kč. „Naše největší dceřiná společnost ČD Cargo v prvním pololetí hospodařila podle IFRS se ziskem, což je pozitivní. Problém ale vidím v poklesu tržeb, především v oblasti jednotlivých vozových zásilek. Hospodaření Carga má pochopitelně zásadní vliv na výsledek celé Skupiny ČD, proto se musíme bavit o dalších možnostech posílení konkurenceschopnosti železnice vůči silniční dopravě, kde není například nutné platit poplatky za používání silnic nižších tříd, zatímco ČD Cargo platí za každý ujetý kilometr, a to i na regionálních tratích,“ dodal Pavel Krtek. Ostatní klíčové dceřiné společnosti hospodařily s mírně vyšším ziskem než loni. Cílem managementu Českých drah je další zkvalitňování jejich služeb a zvyšování provozní ziskovosti.
Tomáš Johánek