26. října 2015
Bezprostředně před jednáním ministrů dopravy členských zemí Evropské unie v Lucemburku o definitivním schválení „politického pilíře“ 4. železničního balíčku žije Brusel znovu čilou aktivitou lobbistů. Německý železniční koncern Deutsche Bahn (DB) prostřednictvím německého stálého zástupce při EU usiluje doslova v posledních minutách o to, aby návrh na oddělení financování infrastrukturní a dopravně-provozní části integrovaných železničních společností nebyl formulován příliš striktně a umožnil určitou koexistenci.
Zástupci DB argumentují tím, že „rozdrobení“ koncernu povede ke ztrátě příznivého ratingu na trhu, což mimo jiné zhorší přístup infrastrukturní složky k úvěrům s příznivějšími podmínkami. Hrozí pak omezení možnosti financování dalšího rozvoje sítě. Intenzivní činnost vyvíjí také Evropská asociace nákladních železničních dopravců (ERFA), která hájí zájmy nových železničních podniků. Konkurenti bývalých státních monopolních drah do efektivního oddělení infrastruktury a provozování železniční dopravy vkládají velké naděje stejně jako do otevření národních trhů pro nabídku přeprav na kratší vzdálenosti.
Za největší ohrožení volné soutěže považují zachování současné podoby gigantů, jako je DB nebo francouzský státní železniční koncern SNCF. ERFA je jednoznačně pro vyčlenění samostatně fungující správy železniční infrastruktury s transparentními finančními toky, zcela nezávislými na ostatních složkách železničního podniku – pouze tak bude podle menších provozovatelů železniční dopravy možné uskutečnit vizi férové soutěže na trhu.
Nedostatečný právní rámec by také mohl způsobit, že řada dopravních kontraktů bude stejně jako dosud přidělena přímo a nikoli na základě výběrového řízení. To samozřejmě zbrzdí ochotu firem investovat do inovativních, moderních a efektivních řešení, z nichž by mohli profitovat všichni. ERFA tvrdí, že jen konkurenční tlak dokáže zvýšit kvalitu nabízených služeb, snížit náklady a celkově zvýšit výkony.
(tj)