Liberalizace české železnice

Liberalizace může být přínosem pouze při splnění řady podmínek

Liberalizace může být přínosem pouze při splnění řady podmínek

Otevření českého železničního trhu dalším dopravcům může být přínosem, podmínkou pro realizaci tohoto kroku však musí být zajištění nezbytných předpokladů, jako je zajištění síťovosti, clearingu plateb a vytvoření nezávislého regulačního úřadu. „Nutnou podmínkou úspěchu je také kvalitní a kapacitní infrastruktura, bez které liberalizace nepřinese žádoucí efekt,“ řekl na nedávném Žofínském fóru věnovaném právě také liberalizaci české železnice výkonný ředitel Sdružení evropských železnic a infrastrukturních společností (CER) Libor Lochman.

„Musí existovat regulátor, jeho existence je předpokladem liberalizace. Nechápu, jak je možné, že v ČR tento úřad ještě nefunguje. Druhou podmínkou je záležitost dopravních plánů či strategií v rámci regionů i na úrovni státu. To vše by mělo předcházet liberalizaci. Konkurence ano, ale musí být správně nastavena,“ konstatoval Libor Lochman. Podle jeho slov by měl pomoci vytvořit podmínky pro úspěšnou liberalizaci čtvrtý železniční balíček, který se momentálně připravuje na půdě evropských institucí. „Rada Evropské unie vydala v nedávné době rozhodnutí, ze kterého vyplývá požadavek, aby přímé zadání v přepravě po železnici zůstalo i nadále ve stávající formě zachováno do roku 2026, tedy po dobu následujících 10 let za splnění zpřísněných kvalitativních kritérií. Tento do jisté míry obrat vychází z požadavků jednotlivých členských států, kdy se opravdu ukazuje to, že železniční trhy členských států jsou značně rozdílné,“ pokračoval Libor Lochman. To prý neznamená, že nabídkové řízení a liberalizace jsou špatné, pro smysluplnou liberalizaci však musí být vytvořeny rovné podmínky a zajištěny všechny nezbytné předpoklady. Přímé zadání však ve vztahu ke specifikům jednotlivých železničních trhů členských zemí EU opodstatněné je.

Ministerstvo dopravy chystá soutěže i přímá zadání

České ministerstvo dopravy se plně řídí evropskou legislativou a provoz rychlíků chce objednávat oběma formami, tedy jak s využitím soutěží, tak na základě přímého zadání. První tratí, kde se soutěží, je Plzeň – Most. A i když se nejedná o linku, kde je větší potenciál, ministerstvo dopravy vnímá zájem dopravců. Chystají se tendry na provozování linek z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína, z Ostravy do Olomouce přes Krnov a z Liberce do Pardubic. Bez tendru měly podle původního plánu České dráhy získat od ministerstva dopravy smlouvu na desetiletý provoz mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí. „Od Českých drah požadujeme, aby na trasu nasadily nové vozy a lokomotivy, jejichž nákup bude dotován z evropských fondů,“ informoval náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Ten také připomněl, že nezbytnými předpoklady pro úspěšnou liberalizaci v českých podmínkách je přijetí novely zákona o drahách a zákona o vzniku nezávislého regulátora. Obě legislativní normy čeká projednání na půdě českého parlamentu. „Nový úřad zajistí rovný přístup k infrastruktuře a posoudí hospodářskou vyváženost,“ uvedl náměstek ministra a dodal, že zákon by měl být účinný v roce 2016.

Regulátor má dohlédnout na to, aby se kapacita na železnici přidělovala férově a promyšleně. Například na nejvytíženějším tuzemském koridoru z Prahy na Moravu, kde je plně konkurenční prostředí a střetávají se tam rychlíky Českých drah s LeoExpressem i RegioJetem, už nemají prostor osobní a nákladní vlaky. „Hlavně v úseku mezi Kolínem a Českou Třebovou na přetížení tratě doplácí regionální a nákladní doprava,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Na téma liberalizace vystoupil na Žofíně i předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Národní dopravce podle jeho slov vítá konkurenci, umožňuje zlepšení firmy zevnitř, ale České dráhy chtějí jasná pravidla hry a ne konkurenci bez pravidel. „Konkurence se nebojíme. Ale na hřiště chceme vstoupit teprve tehdy, až ta pravidla budou hotová. Pro plnou liberalizaci je nutné změnit několik zákonů, řešit uznávání jízdenek nebo vznik zúčtovacího centra,“ doplnil Pavel Krtek.

S názorem ministerstva dopravy, že je možné zadávat provoz rychlíků jak přímo, tak na základě vypsaných soutěž, se neztotožňuje šéf Regiojetu Radim Jančura, který si ihned po oznámení záměru uzavřít smlouvu s ČD na provoz rychlíků mezi Brnem a Olomoucí stěžoval přímo u ministra dopravy. Jedním z důvodů, proč chtělo ministerstvo zadat provoz rychlíků ČD bez soutěže, bylo to, že by šly použít evropské peníze na nákup nových vozidel pro ČD, konkrétně Interpanterů, nezbytnou podmínkou pro vyplacení dotace je smlouva na provoz vlaků v rámci dotované dopravy. Ministerstvo dopravy nyní hledá možnosti, jak o evropskou dotaci nepřijít. „Výsledkem jednání je dohoda, že ministerstvo dopravy uzavře s ČD smlouvu o provozování vlaků na trase z Brna do Olomouce, která umožní vyčerpání evropských fondů na pořízení nových vlaků. Smlouva se uzavře za podmínky, že od prosince 2017 začne rychlíkové spoje na této trase provozovat vysoutěžený dopravce. Ten vzejde z otevřeného výběrového řízení v případě, že nabídne nižší cenu, než je ta, která bude uvedena ve smlouvě s Českými drahami,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Sám resort dopravy ale dohodu tohoto znění odmítá, je to prý jen jedna z variant. Podle vedení ČD se RegioJet pouze snaží zastřít skutečnost, že je schopný požadavky zajistit až za dva roky. „Role Českých drah nespočívá v tom, aby vytvářely překlenovací období pro to, aby konkurenční dopravci mohli podávat alternativní nabídky později, a to ještě s požadavkem na převzetí vozů, které si pořídily České dráhy,“ doplnila mluvčí ČD Kateřina Šubová. ČD by měly podle úřední desky ministerstva bez soutěže uzavřít také další dvě časově kratší zakázky. Ministerstvo chce s ČD uzavřít tříletou smlouvu na linku Pardubice – Liberec. V následujícím roce budou ČD dopravu zajišťovat i na lince Plzeň – Most. Právě na tuto trať ministerstvo letos v únoru vypsalo soutěž, do které se přihlásilo pět zájemců. Za patnáctiletý provoz mělo ministerstvo vyplatit podle zadávací dokumentace dopravci 695 milionů Kč a vítěz měl provoz zahájit od prosince 2016. Hodnotící komise ale stále nevybrala vítěznou nabídku.

Tomáš Johánek

spinner