28. listopadu 2015
Situace v oblasti podvodů v mezinárodní kamionové přepravě je v letošním roce víceméně stabilizovaná. To znamená, že dochází k občasným zcizením nákladů, a to buď na bázi tzv. fantomových dopravců, nebo na bázi sofistikovanějších metod založených na zastřených změnách vlastnictví dopravních firem a dopravních prostředků. Minulý týden to uvedl Ing. Luboš Mervart, vedoucí pracovní skupiny Svazu spedice a logistiky ČR pro podvody v dopravě.
„Nicméně ve srovnání s rokem 2012 lze konstatovat, že došlo k řádovému poklesu počtu případů. Z hlediska střední a západní Evropy lze roční objem dokonaných případů počítat s největší pravděpodobností řádově na desítky, z našeho pohledu potom na jednotky případů za tento rok,“ upřesnil Luboš Mervart. Důvodů pro tento stav je podle něj několik. „Vedle osvěty odhalující podstatu těchto podvodů a navazujícího souboru základních opatření zahrnujících především preventivní procedury při ověřování dopravců došlo i k určitému pozitivnímu přístupu ze strany státních orgánů v rizikových státech, například na Slovensku. Pokrok lze zaznamenat i ve výměně informací mezi odbornou veřejností (dopravními a spedičními svazy, spedičními databankami, detektivními firmami pracujícími pro pojišťovny v západní Evropě i policií),“ uvedl Luboš Mervart.
Byly již také definovány základní principy pro ověřování informací o pojistných smlouvách dopravců u pojišťoven. Zde je však podle Luboše Mervarta nutno současně konstatovat, že u některých českých pojišťoven stále dochází k těžko pochopitelnému bojkotu při poskytování informací v rozsahu, který byl na úrovni asociace pojišťoven akceptován a který není v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů. „V rámci České republiky také nadále existují vedle již zmíněného přístupu některých pojišťoven značné rezervy i ze strany státních institucí. Jako příklad mohu uvést odmítnutí požadavku na omezený přístup do registru vozidel, kde lze ověřit registrační značku a typ vozidla, či velké průtahy se zavedením elektronické databáze dopravních firem v souladu s evropskou legislativou. Stát také bojkotoval zavádění platformy EUCARIS, která významně přispívá k omezení podvodů s dopravními prostředky v okolních státech. V České republice k náznakům zlepšení v této oblasti dochází až pod hrozbou evropských sankcí,“ uvedl Luboš Mervart s tím, že je tedy stále co zlepšovat.
Jeho slova potvrzuje i ředitel české pobočky společnosti TimoCom Daniel Priban. „V minulosti se množily realizace přeprav pod falešnou identitou s následným zcizením zboží. Na tuto situaci jsme museli reagovat a jako nejjednodušší se jevila osvěta. Letos těchto případů bylo již přinejmenším o polovinu méně než dříve. Jistě, i ta polovina je hodně, škody jsou obrovské, odhadem se pohybují v řádech několika set milionů €, přesná čísla nikdo nezná, ale i tak je to výrazné zlepšení,“ řekl Daniel Priban.
Sledování vozových parků
Nejvhodnější prevencí je podle něj sledování vozových parků, aby zboží bylo stále pod dohledem. „V Evropě existuje v současnosti několik set poskytovatelů telematiky a jejich systémy nejsou vždy kompatibilní. Proto jsme v rámci naší burzy TimoCom vytvořili platformu, která je sdružuje. Předností tohoto druhu prevence je také to, že podvést systém sledování je velice obtížné. Jedná se tedy o efektivní preventivní opatření, u kterého máme ověřeno, že skutečně funguje,“ uvedl Daniel Priban.
Důraz na eliminaci rizik
Je tedy podle něj zřejmé, že prevence je nezbytná a firmy by se měly do budoucna snažit případná rizika co nejvíce eliminovat již předem. Je nutné, aby všechny články přepravního řetězce byly o možných rizicích informovány již v předstihu. „V současné době je velký problém, že neexistuje certifikační autorita, která by řekla, že na druhé straně je skutečně ten, o němž si myslíte, že s ním komunikujete. Burzy nákladů a volných přepravních kapacit proto samy usilují o to, aby v rámci svých služeb zajistily co největší transparentnost. TimoCom si dává velký pozor na to, koho do systému vpustí, a nastolil velice přísná kontrolní opatření. Výsledkem je, že pokud jsou dnes firmy poškozeny podvodným jednáním, je to v naprosté většině případů proto, že některý jejich pracovník udělal chybu,“ řekl Daniel Priban. Ve stávající sezoně jsou proto podle něj problémem spíše násilná vniknutí do vozidel a komplikace v souvislosti s ilegální imigrací.
Problémy s ilegální imigrací
Těmi, na které problémy s ilegální imigrací dopadají s plnou silou, jsou dopravci, a především jejich řidiči, kteří se dostávají i do situací, kdy jsou ohroženi na životě. A místem, kde tyto problémy jsou dlouhodobě nejviditelnější, je francouzský přístav Calais. Podle informací Sdružení ČESMAD Bohemia (viz DN 45/15) byla začátkem podzimu v oblasti Calais patrná větší aktivita migrantů. A například při říjnovém pokusu o vniknutí větší skupiny osob do nákladových prostor vozidel přítomní policisté a pracovníci bezpečnostní agentury nezasáhli, ale stáhli se, takže řešení situace bylo jen na řidičích. Ani posílení policistů a četnictva v letošním roce o dalších 500 lidí tak evidentně nestačí. Česká republika prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí a zastupitelského úřadu v Paříži apelovala opakovaně na francouzské úřady, avšak řešení situace a odpovědnost za bezpečnost zůstává na francouzském státu. Sdružení ČESMAD Bohemia proto apeluje na řidiče, aby sami v prvé řadě chránili své zdraví a bezpečí a dále pak svěřený náklad a vozidlo.
Parkovací plochy
Jedním z faktorů, který může přispět nejen ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale i ke snížení kriminality, je dostatek bezpečných parkovacích míst pro kamiony. „Mezinárodní unie silniční dopravy IRU zpracovává přehled parkovišť, která jsou vhodná jak z hlediska bezpečnosti, tak i nezbytného komfortu pro řidiče. Tento přehled může být určitým vodítkem pro ty, kteří plánují trasy do nových destinací. Bohužel, není tak vyčerpávající a přesný, jak bychom chtěli. Jsou třeba firmy, které mají své stálé klienty a nechtějí, aby jejich parkoviště byla jinými dopravci moc vyhledávána. A naopak jsou i místa, která jsou nám nahlášená jako vhodná, avšak potřebná kritéria nesplňují,“ řekl Vladimír Kydlíček ze Sdružení ČESMAD Bohemia.
Chybí i vybavení
„Toto je však pouze iniciativa IRU a Sdružení ČESMAD Bohemia. A byl bych rád, kdyby podobné úsilí jako dopravci vynakládal v tomto směru i český stát. Kvůli nedostatku parkovacích míst nemá zejména v kritické době, například před začátkem doby zákazu jízdy, 500 až 1000 kamionů kde zaparkovat. Obecně pak chybí nejen parkovací místa, ale i vybavení parkovišť. A někdy jen díky špatnému značení není kapacita parkoviště využita a vozidla parkují nebezpečně. Podobně jako naše sdružení investuje do školení a kampaní na bezpečnost, tak i stát by měl investovat do infrastruktury,“ dodal.
Milan Frydryšek