Peníze z evropského programu na dopravu se zřejmě podaří vyčerpat

Peníze z evropského programu na dopravu se zřejmě podaří vyčerpat

PRAHA (21. 12.) – Ministerstvo dopravy zřejmě nebude muset vracet peníze na stavby dopravní infrastruktury z evropského Operačního programu Doprava I. Na základě aktuální fakturace po skončení letošní stavební sezóny, kterou si příjemci vyžádali k proplacení, je zřejmé, že Operační program Doprava 2007–2013 směřuje k plnému dočerpání.

„Nejsou to nějaká kouzla, ale výsledek toho, že se v resortu začalo normálně pracovat a podařilo se rozjet další stavební projekty. Při záchraně více než deseti miliard korun jsme kromě velkých staveb výrazně podpořili modernizaci regionálních tratí, obnovu vozového parku na železnici, ale i řadu menších projektů jako například vybavení pro dopravní hřiště. Pomohlo nám i to, že jsme reagovali úpravami programu a přesunuli část financí ze silnic na železnici, kde byla ještě řada vhodných projektů,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

„Využití všech evropských prostředků v dopravě je reálnou prognózou, pro dosažení tohoto cíle je ale ještě nutné, schválení velkých projektů na straně Evropské komise. Přesná čísla budou během prvního čtvrtletí příštího roku, nicméně odhad jasně naznačuje, že se letos podařilo připravit a realizovat projekty v částce o zhruba 10 miliard Kč vyšší než bylo původně předpokládáno,“ do­dal.

Hlavní zásluhu na dočerpání evropských peněz má podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici především Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Podařilo se jí nalézt projekty za zhruba 12 miliard nad rámec předpokládaného balíku investiční činnosti. Jde zejména o opravy regionálních tratí s cílem zvýšit na nich rychlost a rovněž rozdělení některých projektů tak, aby část mohla být proplacena z aktuálního operačního programu a část z navazujícího.

Operační program Doprava představuje v ČR největší evropský program, jehož prostřednictvím do země směřovala v letech 2007 až 2013 zhruba pětina všech peněz z fondů EU. Primárně slouží pro výstavbu významných dopravních spojení v rámci Evropy (tzv. prioritní sítě Ten – T). Přestože program slouží k financování staveb v sedmiletém období končícím rokem 2013, čerpat peníze je z něj možné ještě další dva roky. Na OPD I navazuje druhý Operační program Doprava, ve kterém může Česko na dopravní stavby vyčerpat do roku 2020 zhruba 110 miliard korun.

(tj/čtk)

spinner