11. července 2015
Evropský svaz námořních přístavů ESPO na 12. výroční konferenci v Aténách představil svůj pohled na realizaci zásad stanovených v Bílé knize evropské dopravní politiky v roce 2011. Evropská komise by na základě pozičního dokumentu ESPO měla některé body strategie „upravit“ a „přehodnotit“.
Zástupci ESPO považují za nutné zdůraznit, že evropské přístavy plní velké množství funkcí – jsou branou Evropy do světa, tvoří pevnou součást zásobovacích řetězců, soustřeďují průmyslové aktivity, umožňují bezpečné uložení zboží, propojují okrajové evropské regiony a ostrovy s pevninou, patří mezi klíčové uzly osobní dopravy, tvoří významnou součást energetické sítě a jsou také životně důležitým článkem systému nouzového zásobování.
Evropská komise by měla prověřit, zda priority stanovené v roce 2011 jsou stále aktuální. Evropské přístavy považují za největší výzvy zvětšující se objem námořní nákladní dopravy, rostoucí velikost a kapacitu lodí (a s ní související nárůst nákladů přístavních správ na úpravu infrastruktury včetně spojů s vnitrozemím) a posilování tržní síly rejdařů v éře aliancí. Sektor se musí vyrovnat s náročnými emisními limity, které jsou výsledkem sociálních a environmentálních tlaků. Stabilitě neprospívá ani změněná geopolitická situace. Na evropském vnitřním trhu stále přetrvávají bariéry bránící rozvoji námořní dopravy.
ESPO proto navrhuje důsledné sladění evropské dopravní politiky s celkovou strategií Evropské unie a jejími ostatními strategiemi rozvoje. Dále požaduje, aby byla konečně vytvořena dlouhodobá vize rozvoje evropských námořních přístavů a námořní dopravy. Je třeba vždy jednat s vědomím, že evropské aktivity tvoří součást globálního kontextu, uvádí dokument ESPO.
Evropská politika rozvoje přístavů musí reflektovat výzvy budoucnosti. Členové ESPO jsou pro takový rámec, který respektuje rozmanitost podmínek evropských přístavů, uznává autonomii přístavních správ při tvorbě systému poplatků a současně stanovuje minimální standardy poskytovaných služeb. Evropská přístavní legislativa musí rovněž zajistit transparentní financování, ze-jména v případě poskytování veřejné podpory. Hlavním nástrojem rozvoje přístavní a návazné infrastruktury musí být aktualizovaný systém transevropských dopravních sítí TEN-T a program Connecting European Facility – oba jsou hmatatelným výsledkem Bílé knihy evropské dopravní politiky.