19. listopadu 2015
Vláda minulý týden odložila projednání harmonogramu na přípravu miliardového tendru na tříletý provoz mýtného systému. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Materiál, který počítá s vypsáním výběrového řízení začátkem příštího roku a podpisem smlouvy v říjnu, měl ministr dopravy Dan Ťok předložit kabinetu do poloviny minulého měsíce.
„Debata o mýtu byla odložena proto, že chceme, aby o té věci nejdříve jednala koaliční rada. Poté o ní bude jednat vláda,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády premiér Bohuslav Sobotka. Kromě harmonogramu ministr dopravy předložil vládě zdůvodnění, proč zakázku na poradenství v tendru zadal bez výběrového řízení společnosti Deloitte. Premiér tuto záležitost minulý týden blíže nekomentoval. Už dříve uvedl, že bude po ministru Danu Ťokovi žádat vysvětlení způsobu přidělení zakázky. Ministr dopravy Dan Ťok minulý týden uvedl, že svůj postup při výběru poradenské firmy pro přípravu tendru na výběr mýtného vysvětlil premiérovi Bohuslavu Sobotkovi ve dvou dopisech. Myslí si, že ho kolegové podpoří. Jeho kroky kritizuje například ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL. Ministr dopravy minulý týden novinářům před koaličním jednáním na téma mýtného také řekl, že dostal od vlády usnesení, podle kterého má konat „neodkladně a okamžitě“. „Já jsem ho pochopil tak, že mám konat, tak jsem konal,“ uvedl.
Ministr dopravy také v pořadu ČT Otázky Václava Moravce uvedl, že soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, bude připravena. Podle poslance a stínového ministra dopravy Karla Šidla za KSČM však i v současné situaci hrozí, že ministerstvo výběr nového provozovatele nestihne. Pak by to muselo zřejmě řešit dodatkem s firmou Kapsch. Dodatek by měl minimálně zajistit snížení stávající ceny. Zakázku pro Deloitte už začal řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který na podnět společnosti Cross Zlín zahájil správní řízení. Dalším problémem s touto zakázkou je skutečnost, že ministerstvo dopravy o záměru dohodnout se na plnění s Deloitte neinformovalo kabinet předem, což je u smluv podobného rozsahu podmínkou.
Společnost Deloitte minulý týden uvedla, že zakázka jí byla přidělena na základě expertizy a znalosti telematických systémů v dopravě, zejména mýtného systému v Česku. „Přestože se státní správě nedařilo vybrat projektového manažera pro realizaci mýtného systému, drželi jsme si po celou dobu tým kvalifikovaných expertů s mezinárodními zkušenostmi, kteří více než deset let disponují detailní znalostí mýtného systému,“ uvedl ředitel oddělení poradenských služeb Deloitte Jiří Vítek. Společnost je podle něj připravena postupovat tak, aby přípravy fungování systému po roce 2016 byly bez dalších zpoždění.
Nového provozovatele mýtného potřebuje ministerstvo dopravy najít ještě před koncem příštího roku, kdy končí desetiletá smlouva se společností Kapsch. Do roku 2019 poté má být mýtné vybíráno prostřednictvím nynější technologie, tedy mikrovlnných bran. Během této doby má ministerstvo čas na výběr dalšího provozovatele v soutěži, ve které už nebude uchazečům diktovat, jakou technologii mají využívat, a ve které tak budou moci použít například satelitní systém. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017, vyplývá z ministerského harmonogramu.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu s firmou Kapsch. V systému je zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy Kč, k letošnímu červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy Kč bez DPH.
(čtk)