15. června 2015
Zástupci Evropské komise (EK) spolu s dalšími členy Monitorovacího výboru Operačního programu Doprava (MV OPD) před několika dny kontrolovali projekty a stavby v okolí Popradu. Z kontroly na místě vyplynulo, že výstavba obou úseků dálnice D1 Jánovce – Jablonov bude ukončena v tomto roce. Dvoudenní zasedání monitorovacího výboru je jedním z pravidelných nástrojů, jejichž prostřednictvím si EK ověřuje stav čerpání eurofondů na dopravní projekty.
Monitorovacímu výboru OPD předsedá ministr dopravy, výstavby a regionálního rozvoje SR Ján Počiatek. Po kontrole výstavby dvou úseků dálnice D1 Jánovce – Jablonov konstatoval, že práce na obou projektech plynule pokračují. První úsek ve směru z Popradu do Levoče bude hotový na konci prázdnin a veřejnost jej bude moci využívat již od září. Na železniční stanici v Popradu si členové Monitorovacího výboru OPD prohlédli nové moderní regionální vlaky. V plném proudu je projekt nákupu vlakových souprav, probíhají také menší projekty obnovy vozů. „Na konci roku 2015 bude dohromady v regionální dopravě díky eurofondům až 100 nových a modernizovaných vozů a lokomotiv, což znamená, že až 60 procent výkonů v regionální dopravě budou zajišťovat moderní vozidla,“ řekl v Popradu ministr Ján Počiatek.
Nepředpokládá se propadnutí žádných peněz
V souvislosti s pokrokem při implementaci Operačního programu Doprava ministr oznámil, že pokud jde o samotné čerpání peněz v rámci tohoto programu, byl rok 2014 nejdynamičtějším za celé dosavadní období. Spolu s národním financováním se loni podařilo vyčerpat celkem 591 milionů eur, což je nejvyšší čerpání za celé dosavadní období OPD. „Plán čerpání na tento rok máme nastaven tak, že dnes nepředpokládáme žádné propadnutí peněz. Máme připraven dostatečný zásobník projektů, na které plánujeme vyčerpat zbývající finance,“ doplnil ministr dopravy, výstavby a regionálního rozvoje. Během posledních šesti měsíců schválila EK čtyři velké projekty s objemem finančních prostředků nad 50 milionů eur. Konkrétně jde o výstavbu komunikací D1 Houbová – Ivachnová (I. fáze)a R2 Pstruša – Kriváň, obnovu vozového parku trolejbusů v Bratislavě a rozšíření tramvajové trati do Petržalky. Podařilo se také odblokovat platby na železniční projekty, které byly pozastavené od roku 2011. MV OPD se schází dvakrát ročně a jeho členy jsou i zástupci místní a regionální samosprávy, třetího sektoru a další socioekonomičtí partneři. Na zasedáních monitorovacího výboru se účastní také zástupci EK, Evropské investiční banky, experti JASPERS a zástupci orgánu auditu.
Tomáš Johánek