22. listopadu 2015
Premiér Bohuslav Sobotka chce, aby stát i v příštím roce přispěl krajům na rekonstrukce krajských silnic druhých a třetích tříd. Letos poprvé Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) rozdělil krajům na opravy jejich silnic 4,5 miliardy Kč. „Zanedbanost silnic je ale z minulosti velká a nedá se překonat pouze z peněz, které mají kraje k dispozici,“ řekl premiér minulý týden při návštěvě Plzně.
Ministerstvo dopravy v návrhu rozpočtu SFDI s penězi pro kraje původně počítalo, ale ministr financí Andrej Babiš je vyškrtl. Odůvodnil to tím, že kraje díky novému rozpočtovému určení daní dostanou další tři miliardy a v celkovém výběru daní asi o 9,6 miliardy Kč více. Podle premiéra bude jasno až na jaře. Vláda uložila ministrovi dopravy Danu Ťokovi vypracovat do konce března materiál o posílení financování rekonstrukcí silnic druhých třetích tříd. „Jsem osobně stoupencem toho, abychom krajům v roce 2016 přidali,“ řekl premiér. U plzeňského hejtmana Václava Šlajse se ujistil, že kraj stihne mimořádně přidělené peníze na opravy silnic letos proinvestovat, a doufá, že podobné to bude i v ostatních krajích. „Bude to určitě i silný argument pro to, abychom získali peníze na dvojky a trojky i v roce 2016,“ řekl premiér.
Stát by měl podle něj finančně pomoci krajům s opravami silnic nižších tříd, jejichž zanedbanost a podfinancovanost je z minulých let veliká. Jak připomněl Václav Šlajs, právě na krajských silnicích přitom z velké části jezdí doprava, z níž stát vybírá daně, například z paliv. I když kraje podle premiéra udělaly hodně práce, nedostatek investic do silnic v minulých letech způsobily jejich značnou zanedbanost, která se nedá překonat pouze z peněz krajů. „To bude trvat 30, možná 50, sto let, kdybychom kraje nechali samotné,“ dodal Bohuslav Sobotka. Šlajs řekl, že letos je v SFDI 94,5 miliardy Kč a zdaleka se na státní silnice neutratí všechno. „Když sleduji, jak brousí i kvalitní povrchy silnic, jen aby utratili peníze, tak mi drobet srdíčko pláče, jak se neefektivně využívají prostředky. Přitom bychom je potřebovali k opravě silnic v daleko horším stavu, především v pohraničí a v okrajových oblastech,“ řekl hejtman. Jen v Plzeňském kraji je podle něj podfinancovanost krajských silnic 12 až 13 miliard Kč. Dříve dával kraj na své silnice kolem půl miliardy Kč ročně, poslední tři roky je to miliarda Kč.
(čtk)