21. července 2015
Vedoucí představitelé Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE) se sešli v polovině června v Bukurešti na výroční valné hromadě. Shodou okolností se tak stalo den poté, co došlo k formální dohodě nad obsahem tzv. Technického pilíře čtvrtého železničního balíčku. Pro představitele evropského železničního průmyslu je to výborná zpráva: největším pokrokem je masivní snížení autorizačních nákladů.
„S UNIFE a celým železničním sektorem jsme byli od počátku zajedno při diskusích o Technickém pilíři čtvrtého železničního balíčku. Po dohodě se konečně otevírá prostor pro skutečně evropský železniční trh,“ zdůraznil Olivier Onidi, ředitel European Mobility Network při Generálním ředitelství DB Move Evropské komise. Železnice chce nabídnout řešení pro vážné problémy dneška
Předseda UNIFE a prezident koncernu Bombardier Transportation Lutz Bertling k přelomu v jednání o budoucnosti evropského železničního trhu dodal: „Evropská železnice se posune do další fáze. Všichni jsme hráči na globálním trhu. Čelíme ostré konkurenci, současně však přicházejí nové výzvy a příležitosti. Chceme nabídnout řešení pro vážné problémy dneška a zítřka – sílící urbanizaci, nárůst hustoty provozu na silnicích a znečištění životního prostředí emisemi skleníkových plynů.“ Představitelé Unie evropského železničního průmyslu odhlasovali, že příští valná hromada UNIFE se uskuteční 23. června 2016 v Amsterdamu.
(tj)
Dne 17. června 2015 se lotyšskému předsednictví Evropské rady podařilo dosáhnout dohody s Evropským parlamentem o tzv. Technickém pilíři čtvrtého železničního balíčku. Dohoda musí být ještě potvrzena členskými státy EU. Technický pilíř zahrnuje aktualizace tří důležitých částí stávajících právních předpisů. Cílem změn je snížit administrativní náklady pro provozovatele železniční dopravy a zjednodušit vstup nových dopravců na železniční trh. Jedna z hlavních změn se týká Evropské železniční agentury (ERA). V současné době existuje celá řada vnitrostátních technických a bezpečnostních předpisů, které vytvářejí zbytečné složitosti pro provozovatele železniční dopravy. Podle navrhované úpravy by se ERA stala jediným orgánem odpovědným za vydání povolení vozidel a osvědčení o bezpečnosti v celé EU. Čtvrtý železniční balíček obsahuje rovněž aktualizace stávajících právních předpisů o interoperabilitě a bezpečnosti železniční dopravy. Tyto změny mají za cíl odstranit zbývající administrativní a technické překážky, které brání vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.