27. listopadu 2015
PRAHA (27. 11.) – Vláda schválila návrh harmonogramu ministra dopravy Dana Ťoka na přípravu soutěže na tříletý provoz mýtných bran a dalšího provozu mýtného systému. Po jednání vlády to řekl ministr dopravy Ťok. Materiál počítá s vypsáním výběrového řízení na první ze soutěží začátkem příštího roku a s podpisem smlouvy v říjnu.
Desetiletá smlouva s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch vyprší na konci roku 2016. Nový provozovatel, pokud v soutěži nevyhraje Kapsch, tak bude mít na převzetí a zaškolení se v systému necelé tři měsíce. „Souběžně s vypsáním výběrového řízení na první tříletý provoz plánuje ministerstvo dopravy zahájit výběrové řízení na technologického poradce, který úřadu pomůže připravit další soutěž na desetiletý provoz systému. V tomto tendru, který úřad vypíše na základě výsledků práce uvedeného poradce, nebude vláda uchazečům nařizovat, jakou technologii pro výběr mýta mají využít," dodal Ťok.
Materiál kabinet z jednání již několikrát stáhl. Začátkem tohoto měsíce například kvůli koaličnímu jednání, které mělo řešit uzavření zakázky na poradenství se společností Deloitte bez výběrového řízení. Podle ministra dopravy je ale možné první zakázku stihnout vypsat ještě dříve. Začátkem měsíce řekl, že soutěž bude připravena ještě do konce letošního roku.
Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. Problematická je i zmiňovaná zakázka na mýtného poradce pro společnost Deloitte, kterou v současnosti řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. Výhrady k ní měl i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli ní nařídil zpřísnit pravidla pro zadávání zakázek bez výběrového řízení.
Ten zároveň Ťokův úřad vyzval, aby prověřil dodatky ke smlouvě s Kapschem z roku 2006, a pokud nalezne nějaká konkrétní porušení zákona, aby na konkrétní aktéry dohody s rakouskou firmou podal trestní oznámení. Podle Ťoka audit dosud neskončil, na podání trestních oznámení je ale podle šéfa dopravního resortu dost času a promlčení těchto činů nehrozí.
(čtk)