​Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem by měl postavit soukromý kapitál

​Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem by měl postavit soukromý kapitál

14.1. - Vláda premiéra Bohuslava Sobotky schválila využití spolupráce veřejného sektoru se soukromým kapitálem (tzv. PPP projektu - Public Private Partnership) na 32 kilometrů dlouhém úseku D4 mezi Příbramí a Pískem. Půjde o první projekt, který bude financován na principu spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem. Výstavba by mohla začít v druhé polovině roku 2017.

Dokončená studie proveditelnosti prokázala výhodnost financování formou PPP. Posuzovala celý úsek v rámci dokončení projektu, výstavby, financování, provozu a údržby a úsek 20 kilometrů v rámci provozu a údržby. „Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět. Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a bude za dílo po dlouhou dobu zodpovědný. Sám si tedy i lépe pohlídá kvalitu. Potřebujeme také získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023, kdy již financování staveb z evropských peněz bude mnohem omezenější," uvedl již dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Právě omezená možnost využití evropských fondů pro tento projekt byla jedním z důvodů výběru úseku D4 pro realizaci formou PPP. Zároveň v celém dosud nedokončeném úseku jsou již vydána pravomocná územní rozhodnutí a stavba je tedy relativně dobře připravena k realizaci. Stavět by se mohlo začít v druhé polovině roku 2017. Ministerstvo dopravy už vypsalo otevřenou soutěž na „Poskytování služeb právního, finančního a technického poradenství před a v průběhu zadávacího řízení na výběr koncesionáře pro projekt PPP R4“. Vítězná společnost bude odpovědná za poradenství během všech fází projektu.

Podle Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) získá ČR realizací pilotního PPP projektu konečně praktickou zkušenost s tímto typem projektů. Stane se tak jedním z posledních evropských států, který tento alternativní model využil. ARI jako infrastrukturní think-tank dlouhodobě propaguje využití mezinárodní dobré praxe při realizaci a správě dopravní infrastruktury, neboť spatřuje velký potenciál k zefektivnění veřejných investic v ČR. Využití modelu PPP patří mezi jednu z takovýchto možností.

Světová banka, EIB a EBRD dlouhodobě doporučují využití modelu PPP pro zajištění dopravní infrastruktury. Z 1275 projektů s investiční hodnotou 240 miliard eur, které se v posledních 12 letech zrealizovaly v zemích EU, se ukazuje, že soukromý sektor dokáže být dlouhodobě odpovědnějším investorem než stát a díky své invenci a zkušenostem může velké infrastrukturní projekty zajistit efektivněji a včas. V posledních pěti letech zrealizovalo 22 členských zemí EU alespoň jeden PPP projekt, kromě České republiky.

PPP projekt dálnice D4 předpokládá investiční náklady přes sedm miliard korun do výstavby mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Budoucí koncesionář bude odpovědný za doprojektování, výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku po dobu 30-ti let. Součet nominálních plateb státu po dobu trvání koncesní smlouvy se předpokládá v celkové výši 24,9 miliard Kč. V této částce jsou zahrnuty nejen prvotní stavební náklady, ale také náklady celoživotní obnovy, každoroční údržby, bankovního financování a zisk koncesionáře v podobě výnosu na kapitál. Ten mu ovšem bude náležet, pokud zajistí plnou dostupnost dálnice v předem požadované kvalitě po celou dobu 25 let provozu. V případě selhání v kvalitě nebo celkové životnosti stavby může koncesionář a další poskytovatelé financování o značnou část poskytnutých finančních prostředků přijít v rámci penalizace, případně jiných sankcí, podle předem sjednaných podmínek koncesní smlouvy. Zadavatel začne obvykle platit až po dokončení díla a jeho uvedení do provozu.

Odborníci využití PPP vítají a doufají, že neracionální odpor vůči PPP se u nás podaří zlomit. „Ve vyspělých i rozvojových státech se PPP využívá stále více. Zejména u velkých projektů se státu vyplatí mít partnera dlouhodobě odpovědného za výsledek vlastní práce, který jistí vlastním kapitálem,” říká Tomáš Janeba, prezident ARI. „Zatímco vláda se vymění každé čtyři roky, koncesionář se zaváže ke kvalitě na 30 let. Pokud uspěje, nechť mu náleží předem sjednaná odměna, pokud něco ošidí, tak se to za tak dlouhou dobu vždy projeví,“ dodává.

spinner