Technika

AAE zadala výrobu stovky nových kapsových vagonů TWIN II

AAE zadala výrobu stovky nových kapsových vagonů TWIN II

Švýcarská skupina AAE v červnu objednala první stovku kapsových vagonů nové generace, které budou primárně určeny pro přepravu obřích návěsů po železnici. Přední evropský pronajímatel železničních vagonů pro nákladní, zejména kombinovanou dopravu si po první objednávce zajistil i opci na nákup dalších několika set vagonů. Investici do vývoje a nákupu první stovky kapsových vagonů v rozsahu 20 milionů € skupina oznámila na mnichovském veletrhu dopravy a logistiky transport logistic. Dodávky vozů s označením TWIN II by měly podle dohody začít v prvním čtvrtletí příštího roku.

„Pořízením nové generace kapsových vagonů pro kombinovanou dopravu sledujeme tři strategické cíle,“ řekl předseda představenstva AAE Karsten Sachsenröder. Prvním z nich podle něj snaha uspokojit poptávku zákazníků, kteří vedle kontejnerů a výměnných nástaveb stále více požadují i možnost přepravovat megatrailery. AAE v současné době pro obří návěsy nabízí přepravu kapsovými vagony typu TWIN I, vozový park společnosti jich nyní zahrnuje zhruba tisíc a prakticky všechny jsou stále pronajaty.

Roste poptávka po velkokapacitních návěsech

Návěsy jsou nejrychleji rostoucím segmentem mimo klasické nákladní vozy. V poslední době se trvale zvyšuje zejména využití velmi flexibilních velkokapacitních návěsů, které však kvůli jejich rozměru nelze umísťovat na běžné kapsové vozy využívané provozovateli kombinované dopravy silnice/železnice. Železnice kvůli tomu zatím nedokáže uspokojovat enormní zájem ze strany speditérů a dopravců.

Aby si skupina upevnila pozici lídra trhu i inovátora, bylo druhým strategickým cílem AAE podle předsedy představenstva AAE úspěšný model TWIN I dále optimalizovat. Technikům AAE se podařilo snížit vlastní hmotnost vagonu o dvě tuny na zhruba 35 tun. Konstrukčně exponovaná místa dále zesílili, navíc zjednodušili i obsluhu vozu. „Posuvné úchyty pro kontejnery a výměnné nástavby jsou nyní uzpůsobeny k obsluze jedním pracovníkem. Lehce a rychle nalezne pro přepravní jednotku každé délky vhodnou polohu a uchycení je pak velmi snadné. To výrazně urychlí odbavení v terminálech kombinované dopravy,“ uvedl Karsten Sachsenröder.

Kotoučové brzdy se snadněji udržují

Jako třetí strategický cíl si skupina podle něj stanovila přispět k pozitivnějšímu vnímání železniční dopravy ze strany veřejnosti. Kapsové vagony TWIN II jsou opat-řeny tiššími kotoučovými brzdami, které se navíc i snadněji udržují. Oproti dosud rozšířeným litinovým brzdovým špalkům je systém o 10 dB tišší. „Kotoučové brzdy se dlouhodobě osvědčují v osobní železniční dopravě. AAE začala své vagony kotoučovými brzdami vybavovat již před deseti lety. Nyní s nimi provozujeme více než 400 vozů k plné spokojenosti,“ řekl Karsten Sachsenröder.

Skupina AAE je s 30 tisíci vozy jedním z největších pronajímatelů železničních nákladních vagonů v Evropě. Patří mezi lídry trhu především v segmentu kombinované dopravy. Podnik byl založen v roce 1989. Vedle čistého pronájmu nabízí také rozsáhlou celoevropskou síť dílenských provozů pro údržbu a opravy vagonů.

spinner